Paragrafen

G. Grondbeleid

De gemeente heeft een deelneming in de grondexploitaties GEM Broekpolder en de GEM Tweede Tranche Herstructurering (GEM TTH).

GEM Broekpolder
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben het gezamenlijke Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgericht Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van De Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst is geëindigd op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen in de GEM Broekpolder.
De GEM CV bereidt de liquidatie voor. Deze wordt in 2020 afgerond.

GEM Tweede Tranche Herstructurering (GEM TTH)
In 2009 is de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) gestart. Samen met Woonopmaat participeert de gemeente in een commanditaire vennootschap (Grondexploitatiemaatschappij) die zorgdraagt voor de planvorming en de grondexploitatie. In aanvang is gestart met de ontwikkeling van 11 locaties. In de loop der jaren zijn om diverse redenen 3 locaties ontvlochten uit de TTH. Deze 3 locaties worden niet meer binnen de TTH uitgevoerd en zijn teruggelegd bij de onderliggende partijen. Van de resterende 8 locaties zijn er 7 afgerond en is de laatste (Simon van Haerlemstraat) in uitvoering.
In 2019 is het laatste project in de TTH, de Simon van Haerlemstraat, grotendeels afgerond. De bouw van het laatste onderdeel, het 2e appartementengebouw, is in 2019 gestart. De TTH wordt naar verwachting in 2021 afgerond.