Jaarstukken 2019

3.2 Bereikbaarheid

Wat wilden we bereiken?

  1. Een goede verkeersmobiliteit door bereikbaarheid te combineren met een veilige, aantrekkelijke en duurzame leefomgeving.
  2. De infrastructuur dient veilig en goed te gebruiken te zijn voor de weggebruiker. Wegbeheer dient te voldoen aan richtlijn CROW publicatie 147. Hierbij dient ook de leefbaarheid voor de niet-weggebruiker zo min mogelijk te worden geschaad (barrièrewerking, geluid en luchtkwaliteit).
  3. Ondanks de mobiliteitstoename een leefomgevingskwaliteit behouden die onder de wettelijke milieunormen blijft en samen met inwoners en bedrijven werken aan een duurzame gemeente.
  4. Het kader voor verlichting is vastgelegd in het beleidsplan Openbare verlichting 2012-2020. De kwaliteit van de verlichting dient zowel de verkeersveiligheid als de sociale veiligheid van de verblijfsfunctie van de openbare ruimte te ondersteunen.
  5. De ruimtelijke structuur en vormgeving van het wegennet dient voor de weggebruiker duidelijk en begrijpelijk te zijn. De automobilist dient zo min mogelijk aanwezig te zijn binnen de 30 km-gebieden en gebruik te maken van de 50 km-wegen. De fietser wordt gefaciliteerd op het fietsnetwerk en de voetganger heeft voldoende ruimte op de trottoirs.
  6. IJmondiaal zal worden ingezet om de westelijke tak van de snelfietsroute door de IJmond voor 2023 te realiseren.
ga terug