3.2 Bereikbaarheid

Bereikbaarheid

Er is een proef met het afsluiten van de Alkmaarseweg/Rijksstraatweg ter hoogte van de Maerten van Heemskerckstraat voor het autoverkeer gehouden. Dit was voor een periode van 4 maanden. Deze proef levert input voor het bepalen van de definitieve keuze voor eventuele herinrichting van dit weggedeelte.
De busroute van lijn 79 is verlegd van de Alkmaarseweg/Rijksstraatweg naar de N197.
Een extern adviesbureau heeft een 1e faserapport opgesteld over de meerwaarde van aanvullend openbaar vervoer in Heemskerk. Waaronder bereikbaarheid van station Heemskerk. De kosten voor het opstellen van het 1e faserapport zijn gedekt vanuit de reguliere budgetten. Het in de Voorjaarsnota 2019 beschikbaar gestelde bedrag voor het onderzoek blijft nodig voor het vervolgonderzoek. Daarom wordt voorgesteld het bedrag over te hevelen naar volgend boekjaar.

Regionale bereikbaarheid

Met betrekking tot het openbaar vervoer in, van en naar de IJmond heeft regelmatig overleg plaats gevonden met Provincie Noord-Holland en vervoersregio om de bus- en treinverbindingen te behouden en waar mogelijk te verbeteren.

Verbinding A8-A9

De Provincie Noord-Holland heeft het Golfbaanalternatief als voorkeursalternatief aangemerkt en is niet meer bereid om tot verdere uitwerking van het Heemskerkalternatief. De gemeente heeft zich daarop teruggetrokken uit de stuurgroep Verbinding A8-A9. Ambtelijk is de gemeente wel blijven samenwerken met de provincie en buurgemeenten om de verbinding A8-A9 te realiseren. Hierbij heeft de gemeente het behoud van de leefbaarheid in de Broekpolder als speerpunt gemaakt. Deze houding heeft er toegeleid dat in de laatste IJmondcommissie van dit jaar de gedeputeerde heeft toegezegd bereid te zijn om bovenwettelijke maatregelen in te passen in het nu voorliggende voorkeursalternatief ten gunste van de leefbaarheid in de Broekpolder.

Veiligheid

Er is een subsidieaanvraag gedaan voor het realiseren van schoolzones bij de overige 6 basisscholen. Deze aanvraag is door de Provincie Noord-Holland gehonoreerd. De subsidie voor de herinrichting rotonde De Smidse is door de Provincie Noord-Holland toegekend en wordt komend jaar gerealiseerd.