2.1 Welzijn, zorg en gezondheid

Welzijn en zorg

Welschap heeft subsidie ontvangen om voor elke wijk een eigen wijkwerkplan met speerpunten op te stellen en uit te voeren. Met deze plannen konden inwoners in elke wijk op een passende manier worden bediend door het sociaal buurtwerk.
Via de pilot Welzijn op recept in de wijk Broekpolder is de samenwerking tussen de gezondheidszorg en welzijn verbeterd. Voor inwoners betekent dit met minder medicatie meer zelfredzaam worden en een actievere leefstijl krijgen.
Door middel van een subsidie voor Welschap is ook het contact met jongeren op straat versterkt. Het aantal gesprekken met jongeren is toegenomen. Jongeren met problemen werden daardoor sneller geholpen of eerder (warm) doorverwezen.
Als gemeente sturen we op de gewenste kanteling (transformatie). Als gevolg hiervan zijn de vragen en doorverwijzingen naar Socius toegenomen, met als gevolg toegenomen wachtlijsten. Vooral bij het sociaal raadsliedenwerk en het jeugdmaatschappelijk werk.
Het brede school programma is verder verbeterd, onder andere door te sturen op betere samenwerking tussen Welschap, Team Sportservice, d’Evelaer en het Cultuurhuis. Er is meer aansluiting gezocht bij het normale schoolprogramma en de wensen van de scholen.
De Jeugdgezondheidszorg 0-4 jaar (JGZ) heeft subsidie ontvangen voor haar activiteiten in 2019. Extra middelen zijn beschikbaar gesteld om het rijksvaccinatieprogramma uit te voeren. Er is extra ingezet op prenatale zorg, pedagogische inzet, thuisbegeleiding en de invoering van de GIZ methodiek (gezamenlijke ingeschatte zorgbehoefte).
Samen met de gemeenten Velsen en Beverwijk, de JGZ en IJmond geboortezorg is gewerkt aan een betere ondersteuning van kwetsbare zwangeren. Zowel voor, tijdens als na de zwangerschap. Dit om problemen op latere leeftijd voor kind en moeder te voorkomen.

Gezondheid

Voor mensen met geestelijke problemen zijn inloopplekken aangeboden voor laagdrempelige ondersteuning en advies. We hebben gepraat met de organisatie van de inloop-GGZ over wat we volgend jaar nog beter kunnen doen.
Binnen het programma Gezond In Heemskerk zijn door inwoners activiteiten bedacht en uitgevoerd om te leren over gezonde keuzes. We hebben dit mogelijk gemaakt door subsidies. Ook was er een plan voor mensen die wel willen werken, maar zoveel problemen hebben dat dit moeilijk is.
We hebben het programma Jongeren op Gezond Gewicht gesubsidieerd. In 2019 zijn 4 basisscholen bezig geweest met The Daily Mile. Op die scholen gingen kinderen tussen de lessen door naar buiten om lekker te bewegen, zodat zij zich fit voelden en in de klas weer goed konden nadenken. We hebben met bedrijven plannen gemaakt en uitgevoerd. Bijvoorbeeld door tijdens de avondvierdaagse fris water en gezonde hapjes uit te delen.
Inwoners met geestelijke problemen kunnen niet meer makkelijk terecht in de GGZ-instellingen. Ze blijven in de buurten wonen. Maar soms hadden zij problemen die zij niet zelf met vrienden of familie konden oplossen. Voor deze groeiende groep inwoners met vaak zwaardere problemen zijn subsidies verstrekt voor hulp en ondersteuning.
Dit jaar hebben we samen met andere gemeenten gewerkt aan een nieuwe wet die in 2020 ingaat, de Wet verplichte GGZ.

Toegang

Alle taken binnen de toegang bij de gemeente zijn in beeld gebracht. Daarmee is een eerste beeld gevormd van een mogelijke samenhang tussen de toegangspoorten. Dit beeld is met alle partijen in Heemskerk besproken en gedeeld. De volgende stap is om de toegang in samenhang uit te voeren. Dit is onderdeel van de zogenaamde transformatie-opdracht.

Diversiteit

Er is samen met de Participatieraad een aantal gebouwen beoordeeld op hun bereikbaarheid en toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dit heeft het inzicht in de toegankelijkheid van de gebouwen verbeterd.
Ter voorbereiding op de nieuw Wet inburgering is geld beschikbaar gesteld aan Inova voor het proefproject ‘Integrale Inburgering’. 10 Statushouders hebben het 1e deel van het programma inmiddels afgerond en zijn gestart met hun inburgeringstraject. Het project wordt in 2020 afgerond.
De gegevens van statushouders met een inburgeringsplicht zijn voor het eerst in beeld gebracht. Over de jaren 2015 tot 2019 zijn 145 statushouders in beeld, waarvan 59 op dit moment nog een inburgeringsplicht hebben.
Er is subsidie verstrekt voor het uitvoeren van 35 taaltrajecten voor inwoners met een hulpvraag op het gebied van taal- en sociale vaardigheden.

Kinder- en peuteropvang

In het schooljaar 2019-2020 zijn proefprojecten Voor-en Vroegschoolse Educatie (VVE) gestart om te komen tot een aanbod van 16 uur per week. Dit stelt het Rijk verplicht met ingang van 1 augustus 2020. Ook zijn nieuwe tarieven voor peuteropvang voor het jaar 2020 afgesproken.

Dierenwelzijn

Aan het gemeentehuis zijn 2 vleermuiskasten opgehangen. In park Assumburg zijn een insectenhotel en een vleermuispaal geplaatst. In de zomer is gemonitord of de voorzieningen worden gebruikt.