2.1 Welzijn, zorg en gezondheid

Wat hebben we bereikt?

Welzijn en zorg

Jongeren met problemen zijn in een eerder stadium geholpen door professionals. Inwoners worden beter ondersteund en geactiveerd door een specifiek op de behoefte van de wijk gerichte aanpak.

Gezondheid

De gemeente is goed voorbereid op de invoering van de Wet verplichte GGZ. Er zijn meer Heemskerkers in beweging gebracht en gestimuleerd gezonde keuzes te maken.

Toegang

We hebben ervoor gezorgd dat inwoners informatie en advies op verschillende manieren konden vinden. Dat kon digitaal via www.heemskerkwijzer.nl en de gemeentelijke website. Ook konden inwoners terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) IJmond, het Sociaal Team en in het gemeentehuis.
Er is gewerkt aan de toegangsopdracht. Daarbij is vooral gekeken hoe de gemeentelijke toegang  beter kan worden georganiseerd. Deze opdracht is nog niet af. Dit geldt ook voor de preventieopdracht.

Kinder- en peuteropvang

De gemeente en 2 organisaties voor peuteropvang in Heemskerk zijn voorbereid op de wettelijke uitbreiding in 2020 van aanbod van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) naar 16 uur per week.

Dierenwelzijn

Er is uitvoering gegeven aan de nest- en schuilgelegenheden voor dieren.