1.3 Economische zaken

Ondernemerspeiling

Er is een ondernemingspeiling uitgevoerd die inzicht heeft gegeven in de manieren waarop Heemskerk het bedrijfsleven kansen biedt om te ondernemen. De peiling geeft tevens een beeld van de waardering van de ondernemers ten aanzien van de gemeentelijke dienstverlening.

Monitoring regionale detailhandelsontwikkeling

Er is een monitor regionale detailhandelsontwikkeling opgesteld. Concreet is hierin de reductie van het aantal (bestemde/planologische) vierkante meters winkelvloeroppervlak in de regio in beeld gebracht.

Pilot verruiming terrastijden

Op nadrukkelijk verzoek van de Heemskerkse horecaondernemers en Koninklijke Horeca Nederland heeft Heemskerk deelgenomen aan de pilot Verruiming terrastijden. De periode van de pilot liep van 23 juli tot en met 30 september 2019. Gedurende deze periode mochten de terrassen open blijven tot 01.00 uur in plaats van 00.00 uur. Als voorwaarden werden gesteld dat de horecaondernemer in het centrum is gevestigd en een horecaconvenant heeft gesloten. De pilot is geëvalueerd.

Energiescan

Gemeente Heemskerk en GreenBiz IJmond hebben, ondersteund door Omgevingsdienst IJmond, ondernemers op bedrijventerrein De Houtwegen, De Waterwegen en De Trompet in Heemskerk energiescans aangeboden. Zo krijgen ondernemers inzicht in hun energieverbruik, een belangrijke eerste stap in de richting van kosten- en energiebesparing en hoe zij hun bedrijfspand verder kunnen verduurzamen. Daarnaast krijgen de ondernemers na het afnemen van de energiescan een jaar begeleiding in het treffen van maatregelen en worden de mogelijkheden voor duurzame energie-opwek in beeld gebracht.

Kerngroep op De Houtwegen en De Trompet

Er zijn 1 op 1 gesprekken gevoerd met ondernemers over de verduurzaming op bedrijventerrein De Trompet, De Waterwegen en De Houtwegen. Dit heeft er voor gezorgd dat er 2 kerngroepen zijn gevormd. De kerngroepen bestaan uit enthousiaste ondernemers die zich willen inzetten en een voortrekkersrol willen vervullen, op het gebied van/naar verduurzaming. Duurzaam ondernemen is niet alleen iets dat vanwege wet- en regelgeving verplicht is. Het is winst! Zowel voor het milieu als vanuit economisch perspectief.

Herkenbaar en benaderbaar voor ondernemers

Maandelijks worden bedrijfsbezoeken bij ondernemers in Heemskerk georganiseerd. Circa 5 keer per jaar wordt dit in IJmondiaal verband gedaan. Op deze wijze wordt actief contact gezocht met de ondernemers en krijgen we te horen wat er binnen de verschillende economische sectoren speelt.