1.3 Economische zaken

Wat hebben we bereikt?

Subsidieloket voor ondernemers

Het subsidieloket geeft een impuls aan de economische groei en bedrijvigheid in Heemskerk. Aan ondernemers wordt inzicht verstrekt in de alternatieve wijzen van financiële ondersteuning door middel van kredieten en subsidies. Dit kan variëren van Europese, nationale, regionale en provinciale subsidieregelingen.

Positie in de regio versterkt

Om de gezamenlijke opgave en verantwoordelijkheid op het gebied van de energietransitie, circulaire economie, milieu, arbeidsmarkt, als ook de economische en ruimtelijk ontwikkeling op te pakken, zijn wij een actieve partner in het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied. Hoewel Heemskerk geen gebonden bedrijventerreinen heeft, maakt het wel onderdeel uit van de Metrolpoolregio Amsterdam.

Reductie vierkante meters detailhandel

De ambitie zoals gesteld in de regionale detailhandelsvisie IJmond, 10.000 m² reductie detailhandelsmeters in 5 jaar tijd, is al in ruim 3 jaar gehaald. Er is zelfs een reductie behaald van 32.000 m² detailhandelsmeters.

Energiescans
De gemeente Heemskerk, GreenBiz IJmond, ondersteund door de Omgevingsdienst IJmond, hebben de ondernemers op bedrijventerreinen De Houtwegen, Waterwegen en De Trompet een energiescan aangeboden. 89 ondernemers hebben een energiescan laten uitvoeren. Naast inzicht in het huidige energieverbruik, verstrekt de scan de bedrijven ook inzicht in de energiebesparende mogelijkheden en kansen die er zijn voor duurzame energieopwekking.

Een stap in duurzaam ondernemen

Er zijn 2 samenwerkingen van enthousiaste ondernemers van de verschillende bedrijventerreinen tot stand gekomen. Deze vervullen een ambassadeursrol op het gebied van duurzaamheid.