Paragrafen

A. Lokale heffingen

Onroerende zaakbelasting

Ten aanzien van de stijging van tarieven onroerende zaakbelasting is een terughoudend beleid gevoerd. De tarieven zijn dusdanig opgesteld dat, rekening houdend met de waardeontwikkeling van het onroerend goed, niet meer dan een trendmatige verhoging van de totale opbrengst van de onroerende zaakbelasting is gerealiseerd. Dit is in overeenstemming met het uitgangspunt in het Coalitieakkoord 2018-2022 dat de lasten voor inwoners zo laag mogelijk worden gehouden en maximaal worden verhoogd met het inflatiepercentage.

Heffingen

Bij de afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden wordt volledige kostendekkendheid nagestreefd. De afvalstoffenheffing en rioolheffing mogen maximaal kostendekkend zijn. De BTW op de uitvoeringskosten is als kostenpost bij de bepaling van de heffing niet meegenomen, terwijl dit wel lasten zijn die hierop betrekking hebben. Eventuele overschotten die zich in de afgelopen jaren hebben voorgedaan zijn gestort in de bestemmingsreserves Afvalstoffenheffing en Riolering. Gelden in deze reserves worden uitsluitend ingezet ten behoeve van het beperken van toekomstige tariefsverhogingen en dekking, in het geval dat de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing en rioolrecht onder de 100% is.
Voor de overige heffingen en rechten is een trendmatige verhoging van 1,5% toegepast.
Uitzondering op het algemene uitgangspunt van trendmatige verhogingen vormen de tarieven waarvoor geen zelfstandig gemeentelijk tarievenbeleid mag worden gevoerd, zoals paspoorten en rijbewijzen. Voor deze tarieven is aansluiting gezocht bij de maximumtarieven zoals die (wettelijk) worden toegestaan.

Kwijtschelding

De procedure voor het aanvragen van kwijtschelding gemeentelijke belastingen maakt deel uit van het verminderen van de administratieve lasten voor de Heemskerkse inwoners en is bedoeld voor inwoners die een uitkering of een AOW-uitkering zonder pensioenaanvulling ontvangen. Kwijtschelding volgt automatisch zonder dat het uitgebreide formulier moet worden ingevuld. Door via het Inlichtingenbureau de gemeentelijke bestanden te vergelijken met de gegevens van de Belastingdienst kunnen deze inwoners per direct van kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gebruikmaken. Bovendien stimuleert deze maatregel het gebruik van de kwijtscheldingsregeling en daarmee eveneens het armoedebeleid. Kwijtschelding wordt toegepast op de afvalstoffenheffing en het rioolrecht.
Sinds 1 januari 1998 werkt de gemeente Heemskerk samen met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier op het gebied van kwijtschelding belastingen. Met de kwijtschelding zijn in 2019 de volgende kosten gemoeid.

Tabel: Kwijtschelding

Bedragen x € 1.000