3.1 Ruimte

Implementatie Omgevingswet

Voor de invoering van de Omgevingswet is het nodig opnieuw de vergunningverleningsprocessen op te zetten. In de Omgevingswet moeten we sneller tot een compleet besluit komen. De aanvragen komen digitaal binnen en moeten digitaal verwerkt worden. Daarvoor is aansluiting bij de landelijke voorziening nodig. Deze landelijke voorziening heet Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). Ook de lokale regelgeving moet herzien en afgestemd worden op elkaar en op de landelijke richtlijnen. Dit zijn voorbeelden van de voorbereidingen die gestart zijn.

Omgevingsvisie

De startnotitie en de voorbereidingen voor de nota van uitgangspunten met scenario’s zijn tot stand gekomen met actieve inbreng van raadsleden, inwoners, ondernemers en organisaties tijdens verschillende ontmoetingsmomenten.

Wonen

Woonvisie
Er heeft een interactief proces plaatsgevonden om te komen tot de Woonvisie 2025 Beverwijk-Heemskerk. Hierin worden de ambities, opgaven en maatregelen op verschillende onderwerpen beschreven. Het gaat dan onder meer om woningbehoeften en nieuwbouw, betaalbaarheid, bestaande woningvoorraad en wijkversterking, duurzaamheid en wonen met zorg.

Samenwerking met woningcorporaties
Er is met de gemeente Beverwijk, Woonopmaat en Pré Wonen en hun huurdersorganisaties uitvoering gegeven aan de prestatieafspraken. Naast jaarlijks terugkerende afspraken is onder meer invulling gegeven aan:

• Afspraken over de verdeling van verantwoordelijkheden en kostenverdeling bij woningaanpassingen tussen gemeenten en woningcorporaties.
  • Een doorstroomregeling voor senioren met beide woningcorporaties, die naar verwachting in 2020 zal starten.

Verder zijn nieuwe prestatieafspraken opgesteld in lijn met de ambities uit de nieuwe woonvisie.

Regionale samenwerking
Vanuit het Regionaal Actieprogramma Wonen (RAP) Zuid-Kennemerland & IJmond zijn regionale woningbouwafspraken gemaakt waarmee tevens invulling is gegeven aan de jaarlijkse afspraken in het kader van de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV). De woningbouwplannen zijn in te zien via de monitor www.plancapaciteit.nl. Heemskerk heeft meegedaan aan het WiMRA onderzoek. Er is uitvoering gegeven aan een gezamenlijke woonzorgagenda. Als onderdeel daarvan is de regionale monitor www.wonenenzorgopdekaart.nl opgeleverd, waarin een aantal bestaande monitorinstrumenten zijn geïntegreerd. Een regionale publiekscampagne om (toekomstige) ouderen te laten nadenken over wonen voor later is voorbereid. Er is in de regio samen met partners op het gebied van wonen, welzijn en zorg gewerkt aan een pact voor de uitstroom uit Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang.
Samen met Beverwijk is een onderzoek gestart naar de behoefte aan woonwagenstandplaatsen.

Vernieuwen woon- en leefomgeving
De bouw van een appartementencomplex op de grond van de oude Raadhuislocatie, gelegen aan de Bachstraat is afgerond. De Simon van Haerlemstraat is nagenoeg gereed, de laatste woningen worden gefaseerd opgeleverd. Het stedenbouwkundig plan Debora Bakelaan en omgeving en het bestemmingsplan Debora Bakelaan zijn vastgesteld. Het inrichtingsplan is in voorbereiding genomen.
De 1e 2 woongebouwen zijn gesloopt. De reconstructie van de Tolweg is uitgevoerd. Er zijn voorbereidingen getroffen voor de plaatsing van wisselwoningen om de uitplaatsing van herstructureringskandidaten te versnellen, waardoor eerder gestart kan worden met sloop en nieuwbouw.

De vraag naar woningen is groot, de ruimtelijke mogelijkheden zijn beperkt. Er is behoefte aan versnelling van de woningbouwproductie. Daarom is een inventarisatie gedaan, waarbij raadsleden zijn uitgenodigd met voorstellen voor locaties te komen. Deze voorstellen zijn getoetst op haalbaarheid. Er zijn 5 locaties geselecteerd om nader te onderzoeken als woningbouwlocatie.

Tiny Houses
Er is een complex met 4 Tiny Houses gerealiseerd.

GEM Tweede Tranche Herstructurering

Zie paragraaf G Grondbeleid.

Grondexploitaties

Zie paragraaf G Grondbeleid.

Stationsgebied

De ruimtelijke visie op hoofdlijnen voor de korte en de lange termijn is afgerond. Omwonenden, belanghebbenden en belangstellenden zijn via de website en tijdens een bijeenkomst geïnformeerd en konden reageren. De reacties worden betrokken bij de verdere uitwerking van de visies. Vooralsnog zijn hiervoor vooral interne uren aan besteed.