2.3 Lokale voorzieningen, sport, cultuur en recreatie

Sport

De nieuwe beleidsnota Sport is samen met inwoners, verenigingen en andere maatschappelijke organisaties opgesteld. Ook is door het Mulier Instituut een sportonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek geeft aan hoe de sport in Heemskerk er nu voor staat. Er is nog geen geld gegeven aan nieuwe doelgroepen, omdat de beleidsnota Sport & bewegen 2020-2023 in het 4e kwartaal is vastgesteld.
Door de gemeente is samen met een sportformateur en maatschappelijke organisaties een sportakkoord opgesteld. Het sportakkoord versterkt de uitvoering van de beleidsnota Sport en bewegen.
De sport- en cultuurpas is eind dit jaar gestart met een zwemprogramma voor de groepen 8 van de Heemskerkse basisscholen. Dit is gebeurd vanuit het coalitieprogramma.
Er is meer aandacht gevraagd voor de omgevingsvisie en voor sport en bewegen in de openbare ruimte. Sport zit nu eerder en vaker aan tafel om verbindingen te leggen met andere beleidsterreinen.

Cultuur

Er is gewerkt aan de startnotitie Beleidsplan Cultuur en aan de Regionale cultuurvisie IJmond 1.0.
Het onderzoek naar mogelijkheden van een theater in het gemeentehuis is afgerond. De uitkomst van het onderzoek was dat het niet mogelijk is om een theater met een volledig programma te maken. Er is een vervolgonderzoek uitgezet naar de mogelijkheden van een podiumfunctie. Uitkomst van dit onderzoek was dat een volledig klein theater zonder een bijdrage van de gemeente Heemskerk niet mogelijk is.
In de publiekshal van het gemeentehuis hebben weer diverse evenementen en exposities plaatsgevonden.
Stichting Bankjesparade heeft 4 kunstzinnige zitmeubels aan de gemeente gegeven.

Cultuurhuis

Aan het Cultuurhuis was geld gegeven voor 3 projecten. Het proefproject voor de minder draagkrachtigen is gestopt, omdat daar al andere regelingen voor aanwezig waren. De extra aandacht voor het ondersteunen van amateurkunst en talentontwikkeling zijn voortgezet. Er is besloten dit laatste af te bouwen in 2020.

Bibliotheek

Er zijn afspraken met de bibliotheek gemaakt over de vernieuwing van het bibliotheekwerk. Hierbij is het accent verschoven van de klassieke bibliotheek (uitlenen van boeken) naar de maatschappelijke en educatieve bibliotheek. Er is een aantal activiteiten uitgevoerd zoals een project duurzaamheid, een kinderpersbureau en digitale trainingen. De Bibliotheek op school (dBos) is uitgebreid naar meer scholen.

Vastgoed- en accommodatiebeleid

Er is gestart met het onderzoek naar het formuleren en/of actualiseren van het accommodatiebeleid.

Beheer accommodaties

Vanaf 1 januari valt sport onder de verruiming van de BTW sportvrijstelling. Het rijk heeft compenserende maatregelen ingesteld met als doel deze financiële nadelen te compenseren met behulp van een specifieke uitkering.
De landelijke aanvraag bedraagt meer dan het bedrag dat het rijk hiervoor heeft gereserveerd, waardoor er geen 100% vergoeding plaatsvindt. Voorlopig wordt uitgegaan van ruim 80% vergoeding € 80.705,-.

Vanaf 1 januari beheert Stichting Sportaccommodaties Beverwijk (SSB) de 5 gymzalen en MFS De Velst. Het beheer door SSB wordt als positief ervaren.

Zwembadonderzoek

In samenwerking met de gemeente Beverwijk is een onderzoek naar de toekomst van de zwembaden in beide gemeenten gedaan. Het onderzoek bestond uit een behoefteonderzoek (enquêtes en interviews) en een vergelijking van 4 scenario’s.

Toerisme en recreatie

Toeristische-recreatieve marketing
Er is ingezet op de toeristisch-recreatieve marketing. Het merk Heemskerk Zee van Tijd is opnieuw vorm gegeven. Het communicatieconcept is opgefrist. De uitstraling is passender, uitingen pakkender, meer beleving in woord en beeld. In juli zijn plattegronden, vlaggen op het strand en gemeentehuis, notitieblokjes en bierviltjes verspreid. Voor een aantal onderdelen, zoals sociale media en website inclusief evenementenkalender, is de basis gelegd.

Platform Recreatie en toerisme
Een 1e bijeenkomst platform Recreatie & toerisme Heemskerk Zee van Tijd heeft in november plaatsgevonden. Met het platform vormen de betrokkenen bij recreatie en toerisme in Heemskerk een netwerk, waarbij we transparant zijn, samenwerking stimuleren en ideeën genereren. Het platform komt 2 maal per jaar bij elkaar en ontvangt 4 maal per jaar een nieuwsbrief.

Schaats- en skeelerbaan
Er is een eerste stap gezet in het haalbaarheidsonderzoek naar een schaats- en skeelerbaan (naar het type skeelerbaan, de mogelijkheden voor een duurzame skeelerbaan en de mogelijkheden van cofinanciering). Hier is de Heemskerkse ijsclub bij betrokken.

Park Assumburg
In de voorjaarsnota is voor het opstellen van het Ontwikkelingsplan Park Assumburg een incidenteel budget beschikbaar gesteld. Als gevolg van prioritering van werkzaamheden is het opstellen van het ontwikkelingsplan aan het eind van het jaar gestart.

Quickscan kleinschalige logies Heemskerk
Er is een quickscan uitgevoerd naar de markt van kleinschalige logies in de gemeente Heemskerk. De quickscan is op de middellange termijn positief tegenover extra (kleinschalig) verblijfsaanbod, gezien de landelijke/provinciale groeitrend, de aansluiting bij het profiel van de gemeente, de regionale marktstructuur en toekomststrategie en de beperkte omvang en historische ontwikkeling van het gemeentelijk aanbod.