1.1 Bestuur, participatie en samenwerking

Burgerparticipatie

Met Heemskerk on tour zochten we de inwoners actief op. Onderwerp van gesprek: hun kijk op Heemskerk in 2040. Over handhaving, sportbeleid en het nieuwe Milieubeleidsplan peilden we via stellingen op sociale media de mening van inwoners. Via participatiezuilen in het gemeentehuis en in buurthuizen vroegen we Heemskerkers hoe zij denken over wonen. In het project Groenspoor werkten betrokken dorpsgenoten samen met de gemeente aan groene wensen. De Participatieraad Heemskerk organiseerde een schouw over de toegankelijkheid van Heemskerk en vroeg gebruikers van de Wmo naar hun ervaringen met hulp bij huishouden. Samen met Beverwijk en Velsen organiseerde de Participatieraad Kracht van meedoen. Beter gebruik van sociale voorzieningen door kwetsbare groepen stond daarin centraal.

Bewonersinitiatieven

Daarnaast hebben inwoners zelf gezorgd voor allerhande initiatieven. Er zijn 150 aanvragen gedaan voor een financiële bijdrage bij het Budget Bewonersinitiatieven. Het beschikbare budget werd nagenoeg geheel besteed.

Jongerenraad

De Jongerenraad heeft meegewerkt aan een wedstrijd over de leefbaarheid van het centrum. Ook hebben zij een plan gemaakt over woonwensen voor jongeren. Daarnaast hebben zij meegedacht aan een onderwerpen zoals criminaliteit, gezondheid, zelfdoding en de omgevingsvisie.

Internationale samenwerking en mondiale bewustwording

Er is subsidie verstrekt aan de stichting Herdenking 4 en 5 mei en het comité De wereld in Heemskerk. Ook is materiaal en ruimte beschikbaar gesteld. Naast de jaarlijks terugkerende herdenkingsactiviteiten heeft de stichting Herdenking 4 en 5 mei een programma voorbereid voor de viering van 75 jaar bevrijding in het voorjaar van 2020.

Het comité De wereld in Heemskerk heeft enkele activiteiten georganiseerd zoals het evenement Kerst op het Plein.