1.1 Bestuur, participatie en samenwerking

Wat hebben we bereikt?

Burgerparticipatie

Door inwoners de kans te geven om vroegtijdig mee te praten en mee te denken, zijn betere plannen ontstaan. Het sportbeleid, de Omgevingsvisie, het handhavingsbeleid en de nieuwe woonvisie zijn daarvan voorbeelden. Meedoen met Groenspoor leverde onder andere een groen buurtplan op en een groen peuterspeelplein. In totaal zijn 15 participatietrajecten gerealiseerd. Bijna 20 trajecten hebben een langere looptijd. Ze zijn in 2019 (of eerder) gestart en lopen door in 2020. Voorbeelden daarvan zijn participatie bij de herontwikkeling van het stationsgebied, de regionale energietransitie, herinrichting van de Debora Bakelaan en het armoedebeleid.

Bewonersinitiatieven

Het resultaat daarvan is een prettig woon- en leefklimaat in de buurten en wijken van Heemskerk. Initiatieven zijn divers en variëren van buurtbijeenkomsten tot sportieve en culturele evenementen.

Jongerenraad

We hebben jongeren actief laten meedenken door middel van de jongerenraad.

Internationale samenwerking en mondiale bewustwording

De 5 VN-doelen zijn door het comité De wereld in Heemskerk onder de aandacht gebracht van inwoners.
De stichting Herdenking 4-5 mei heeft de jaarlijkse herdenkingen georganiseerd.