2.7 Uitvoering coalitieakkoord

Uitvoering coalitieakkoord

Onderzoek bij gebruikers welzijn en zorg naar gewenste vormen van ondersteuning

Inmiddels is alle benodigde informatie beschikbaar. Dit loopt gelijk op met het beleidsplan Sociaal domein. Het beleidsplan is vastgesteld. Informatie uit het onderzoek gaat leiden tot nieuwe vormen van ondersteuning in het Uitvoeringsprogramma.

Toegankelijkheid voorzieningen versterken via buurtbus

Er ligt een plan en advies is in voorbereiding.

Externe toetsing effectiviteit ondersteuning mantelzorg

De externe toetsing heeft plaatsgevonden. De besluitvorming hierover, waarbij afstemming plaatsvindt met de gemeente Beverwijk, heeft plaatsgevonden in september 2019.

Evaluatie Wmo-voorzieningen, verstrekkingen inclusief personeelsgebonden budget

Deze toetsing is een continue proces (via het contractmanagement en de afstemming met de beleidsafdeling en de uitvoering).

Evaluatie kadernota Wmo, inclusief actieplan

In februari is de startnotitie beleidsplan Sociaal domein en het beleidsplan zelf vastgesteld.

Inventarisatie inrichtingselementen in openbaar groen met inwoners

Dit is opgenomen in de nota Sport en bewegen en het Groenbeleidsplan. Beide plannen zijn vastgesteld.

Onderzoek toekomst zwembaden in samenwerking met Beverwijk

Rapportage behoeftenonderzoek zwembaden is gereed. Presentaties college en raad oktober zijn geweest. Scenario 4 wordt verder onderzocht.

Invoering sport- en cultuurpas (start zwemles 6-jarigen)

Op dit moment zijn we bezig om te zien hoe we de invoering van deze pas op de meest adequate wijze kunnen vormgeven. Als eerste stap willen we een nadere vangnet creëren voor de zwemvaardigheid van kinderen uit de groepen 7 en 8. Dit is gerealiseerd. Bestuurlijk toetsen wat we nog meer doen met deze pas.

Initiatief realisatie IJmondiale cultuurvisie met Velsen, Beverwijk en inwoners van Heemskerk

De Regionale (IJmondiale) Cultuurvisie is door de betrokken raden vastgesteld.

Aanschaf kunstwerk (jaarlijks) op basis van extern advies

Momenteel wordt gewerkt aan de lokale Cultuurnota. Vaststelling door de raad kan naar verwachting eind 2020 plaatsvinden. De uitwerking van (het proces en de werkwijze bij) de aanschaf van kunstwerken wordt aan genoemde nota gekoppeld.

Actualisatie beeldend kunstbeleid

Momenteel wordt gewerkt aan de lokale Cultuurnota. Vaststelling door de raad kan eind 2020 plaatsvinden. De actualisatie van het beeldend kunstbeleid wordt aan genoemde nota gekoppeld.

Rekening houden met nest- en schuilgelegenheden

Voorzieningen voor vleermuizen, vogels etc. zijn meegenomen in bouwplannen.

Ondersteunen initiatieven bedrijven/onderwijs (in samenwerking met buurtgemeenten)

Dit is een continue proces. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt is onder andere versterkt via de inzet van Techport (praktijkgerichte technische opleidingsplaatsen).

Ontlezing

Via diverse projecten (o.a. het Taalhuis) en met inzet van diverse partijen (o.a. Socius en Bibliotheek) wordt laaggeletterdheid en rekenvaardigheid actief tegengegaan.

Gesprek met Jeugdraad over het meer betrekken jeugd bij ontwikkelingen

Periodiek (maandelijks) wordt in gesprek gegaan met de Jongerenraad. Op dit moment is er vanuit de jeugd weinig belangstelling.

IJmondiale pilot werkzoekende 55+

In de loop van 2018 is de pilot met inzet van IJmond Werkt! gestart. Deze pilot heeft plaatsgevonden. De resultaten en aanbevelingenkomen in 2020 beschikbaar. Onderzoek ontwikkeling instroom beschut werk (2019).

Beschikbaar stellen vacatures voor mensen met beperking

De gemeente Heemskerk voldoet momenteel aan haar verplichting voor het in dienst nemen van mensen met een beperking. We hebben 7,6 fte in dienst, onze verplichting is 7,4 fte. Dit is integraal onderdeel van het HRM-beleid.

Onbetaalde maatschappelijke activiteit uitkeringsgerechtigden

Met een raadsmemo is de raad geïnformeerd.

Vergroting inzet, voorlichting en begeleiding schuldhulpverlening

Het beleidsplan Schuldhulpverlening loopt t/m 2021. Hier wordt uitvoering aan gegeven.
Geconstateerde knelpunten worden daarnaast aangepakt (bijvoorbeeld meldingen van energieleveranciers) en waar mogelijk wordt ingezet op verbetering van de voorlichting.

Toegankelijkheid informatie over voorzieningen voor ouderen

Het onderzoek naar de integrale toegang wordt momenteel uitgevoerd. Onderdeel hiervan is het streven naar het realiseren van één loket/toegang, gericht op andere het bieden van informatie aan ouderen. De plannen voor de totstandkoming van het fysieke loket worden beschreven in het Uitvoeringsprogramma.

Meting maatschappelijke meerwaarde zorgaanbieders
Via klant tevredenheidsonderzoeken en contractmanagement wordt de informatie verkregen en bijgestuurd.

Skeeler-schaatsbaan (duurzame oplossing)

In de Voorjaarsnota 2019 is € 20.000,- budget beschikbaar gesteld. Onderzoek wordt uitgevoerd.

Integraal programma kwetsbare jongeren (18-27 jaar)

De inventarisatie is afgerond. De uitkomst is meegenomen in beleidsplan Sociaal domein en daarna geïmplementeerd in het Uitvoeringsplan.

Onderzoek ontwikkeling instroom beschut werk

Dit is betrokken in het Iroko-onderzoek. De doelgroep is ondertussen meer in beeld gekomen en de eerste instroom naar beschut werk vindt plaats.

Onderzoek naar versimpeling Armoedebeleid en Bijzondere bijstand om toegankelijkheid te vergroten/meer bijstand in natura verstrekken

Dit onderzoek is afgerond en in de raad vastgesteld.