3.4 Uitvoering coalitieakkoord

Uitvoering coalitieakkoord

Nieuwe ruimtelijke structuurvisie (inclusief woningbouwopgave, bouwen in groen en duurzaamheid)

Project omgevingsvisie/wet is volop in uitvoering. Startnotitie Omgevingsvisie is voorgelegd aan commissie RWD. Maandelijkse update volgt in commissie RWD.

Inventarisatie bouwlocaties (samen met bewoners)

Inventarisatie potentiële woningbouwlocaties is uitgevoerd. Nieuwe Regionaal Actieprogramma Wonen (RAP) is in ontwikkeling en heeft een sterke relatie met de woonvisie.

Intensiveren/versnellen bestaand bouwprogramma

Potentiële woningbouwlocaties zijn in beeld. Per locatie wordt nu de te volgen strategie bepaald. Waar mogelijk gaan we versnellen of verdichten.

Stimuleren levensloopbestendige woningbouw bij voorkeur in centrum

Is opgenomen in Woonvisie.

Stimuleren particulieren eigenbouw

Een Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) is gerealiseerd voor de Jan van Kuikweg. Wanneer nieuwe initiatieven zich voordoen worden die beoordeeld.

Variatie nieuwbouw van grondprijzenbeleid

Opgenomen in nota Grondbeleid. Nota Grondbeleid en Grondprijzenbeleid is geactualiseerd en vastgesteld in de raad van mei.

Verbindende en richtinggevende rol duurzaam Heemskerk

Met de ontwikkeling van instrumenten als het Klimaatplan, het nieuwe Milieubeleidsplan en de Regionale Energie Stransitie (RES) wordt richting gegeven aan een duurzaam Heemskerk. Meer concreet bereiden we maatregelen rondom evenementen voor en zetten we in op verbeteren van de afvalscheiding.

Uitbreiden duurzaam inkopen/aansluiten manifest MVI 2016-2020

Er zijn afspraken met Stichting Rijk gemaakt over doelstellingen en ambitieniveau. Bij aanbestedingen worden minimumeisen voor MVI opgenomen. De aangepaste beleidsnotitie Inkoop komt in 2020 gereed.

Drie toekomstscenario's centrum inclusief actieplan uitwerken

Is in voorbereiding, maakt deel uit van project Omgevingsvisie.

Studie landschappelijke inpassing Heemskerkvariant

Afstemming met de provincie over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst in relatie tot golfbaanvariant vindt plaats.

Versterking openbaar vervoer (uitbreiding spoor)

Lobby is ingezet. Onder meer door middel van een brief naar provincie en agendering in provinciaal verkeers- en vervoersberaad.

Stimuleren hoogwaardig en meerdaags toerisme door kleinschalige accommodaties

Onderzoek/marktverkenning gereed.

Promoten toerisme door vergroten bereikbaarheid en toegankelijkheid van bezienswaardigheden en centrum

Er zijn diverse acties uitgevoerd en nog in voorbereiding om promotie van Heemskerk te ondersteunen. Daarin komen onze kastelen meer prominent naar voren. Met website en bebording en PR is dit gerealiseerd. Verbinding met ondernemers is nadrukkelijk gelegd. Verdere promotie is onderdeel van de reguliere werkzaamheden.

Stimuleren gebruik duin (afschaffen duinkaart)

Duinkaart wordt niet afgeschaft.

Ondersteuning subsidiemogelijkheden bedrijven in het kader van duurzaamheid/aanpassing leges duurzaam bouwen

In het kader van duurzaamheid actualiseren van de Legesverordening. Er is een concept Milieubeleidsplan gereed. De legesverordening is in december 2019 door de raad vastgesteld.

ga terug