Algemeen

Het brede aanbod aan voorzieningen en activiteiten op het gebied van recreatie, cultuur en sport en bewegen heeft inwoners van Heemskerk vele mogelijkheden geboden tot ontmoeting, meedoen en vrijetijdsbesteding. Deelname aan sport en bewegen heeft tevens bijgedragen aan een gezonde leefstijl. Door middel van het vaststellen van de lokale Sportnota en de Regionale cultuurvisie geven we hier vanuit de gemeente meer richting aan.

We constateren dat de lokale kracht van Heemskerk ook dit jaar weer zichtbaar was in de vele inwoners die als vrijwilliger actief zijn bij verenigingen en organisaties. Daarnaast zijn er veel Heemskerkers die zich inzetten als mantelzorger. Ook dit jaar hebben we de mantelzorgers bedankt door middel van het verstrekken van de mantelzorgwaardering.

Inwoners van Heemskerk konden gebruikmaken van een breed en divers aanbod aan algemene, vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en gezondheid. In het kader van het transformatieproces in het Sociaal domein waarbij we de lokale kracht van Heemskerk verder willen versterken, zijn deze voorzieningen verder doorontwikkeld. Bijvoorbeeld via het versterken van ontmoetingsplekken in de buurt.

Soms is meer nodig dan de ondersteuning via algemene voorzieningen. Inwoners van Heemskerk konden in dat geval gebruikmaken van een dekkend aanbod van maatwerkvoorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet alsmede van vormen van inkomensondersteuning.

Om te onderzoeken of de toegankelijkheid tot deze voorzieningen voldoende op maat en dichtbij is, hebben we een onderzoek verricht onder inwoners en belangrijke partners. De leerpunten die uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen, gaven belangrijke input voor het in december door de raad vastgestelde beleidsplan voor het Sociaal domein.
Daarnaast is ingezet op het verder versterken van de verbinding tussen veiligheid, onderwijs en jeugdhulp, onder andere door inzet op de scholen van jeugdmaatschappelijk werk en CJG-coaches.

We zagen een toenemende vraag naar maatwerkvoorzieningen Wmo en Jeugdwet. Daarnaast zijn de kosten voor deze voorzieningen gestegen ten gevolge van veranderde regelgeving. Denk bij voorbeeld aan de invoering van het abonnementstarief. Het gevolg is dat we zijn geconfronteerd met structurele hogere kosten voor de uitvoering van de Wmo en de Jeugdwet. Een stijging waar alle gemeenten mee te maken hebben en waar we als gemeente Heemskerk helaas geen uitzondering op zijn. Op basis van het in december vastgestelde beleidsplan Sociaal domein hebben we een start gemaakt met het ombuigen van deze trend, voor zover deze binnen onze beïnvloedingsmogelijkheden liggen.