Doelstelling en beleidskader
Wegen
Het op een zo efficiënt mogelijke wijze beheren en onderhouden van wegen, straten en pleinen om de veiligheid, het comfort en de kwaliteit in stand te houden. De algemeen geldende richtlijnen en wettelijke kaders zijn leidend voor het beheer.
Het wegbeheer is uitgevoerd volgens de landelijke gebruikelijk richtlijn CROW publicatie 147, uitgangspunt is technische kwaliteitsniveau B conform de aanbevelingen uit deze richtlijn.
Onkruidbeheersing op verhardingen en het verwijderen van veeg, zwerf, bloesem en blad afval op verhardingen is een onderdeel van het wegbeheer en is bepaald op beeldkwaliteitsniveau A in de centrumgebieden en beeldkwaliteitsniveau B in de overige gebieden.
Openbare verlichting
Het kader voor verlichting is vastgelegd in het beleidsplan Openbaar verlichting 2012-2020. De kwaliteit van de verlichting dient zowel de verkeersveiligheid als de veiligheid van de verblijfsfunctie van de openbare ruimte. Duurzaamheid in de openbare verlichting bevorderen door energiebesparende maatregelen, sober doch doelmatig verlichten met een langere levensduur van de materialen. Het aanleggen van een eigen net in combinatie met LED-verlichting. Een modern openbare verlichtingsareaal met een laag energieverbruik, onderhoudsarm ontworpen en waar mogelijk een lager verlichtingsniveau met (dimbare) LED-verlichting.
De onderhoudstoestand
Wegen
Het areaal aan wegen dat de gemeente Heemskerk beheert bedraagt circa 1.835.000 m². Hiervan is 73% elementenverharding, 25% asfalt en 2% overige verharding.
In onderstaande tabel staat de kwaliteit van asfalt en elementenverharding. Dit zijn de resultaten van de technische inspectie van 2017, in 2020 volgt een nieuwe weginspectie. De tweejaarlijkse weg inspectie is niet gedaan vanwege de kosten asfalteren Assumer Traverse.
Areaal
Onderhoudstoestand | Asfalt | Elementen |
---|---|---|
Oppervlak (m²) | 473.480 | 1.375.641 |
Schadebeeld per wegvakonderdeel: | ||
Geen | 67,00% | 44,10% |
Licht | 10,30% | 5,60% |
Matig | 13,40% | 35,40% |
Ernstig | 9,30% | 11,90% |
Er is ernstige schade ontstaan bij asfaltverhardingen, met name randschade van de asfaltwegen in het tuindersgebied. Jaarlijks vindt herstel van deze randschade aan de asfaltwegen plaats. Daarnaast is in samenwerking met Rijkswaterstaat de Assummer Traverse geasfalteerd, de kosten hiervoor zijn ca. 20% hoger uitgevallen, met name vanwege het vervangen van de voegovergangen en flexigoot.
Bij elementenverharding is ernstige schade met name veroorzaakt doordat trottoirtegels omhoog gedrukt worden door boomwortels. Dit is een gevolg van de keuze om bomen te handhaven en voetpaden hierop aan te passen. Deze kosten zijn niet begroot. Bij groot onderhoud aan verhardingen wordt kritisch gekeken of het voetpad niet smaller kan worden uitgevoerd of wellicht kan worden vervangen door groen. Groen houdt hemelwater vast op de plaats waar het valt, verharding versnelt de afvoer van hemelwater. Dit is een klimaatadaptieve maatregel.
Op diverse locaties is rood asfalt dat glad was geworden intensief gereinigd, deze gemaakte kosten van € 10.000,- waren niet gepland.
Op basis van de schadecijfers is berekend dat de gemiddelde kwaliteit van de wegen in Heemskerk een 6,0 scoort. Dit komt overeen met het door de raad vastgestelde beeldkwaliteitsniveau B en gelijk aan de landelijke richtlijn van het CROW. Bij de aanbesteding van het onderhoudsbestek elementenverharding wordt SROI als verplichting opgenomen.
Kunstwerken
Kunstwerken zijn o.a. de verkeersbruggen, voetgangersbruggen en vlonders. De onderhoudstoestand is redelijk tot goed. De kunstwerken worden jaarlijks visueel geïnspecteerd en noodzakelijk klein onderhoud zoals kleine reparaties en schilderwerk wordt door de eigen dienst uitgevoerd. De verkeersbruggen en viaducten, zoals het leidingenviaduct Assumer Traverse, zijn van relatief recente datum en vereisen nog geen groot onderhoud. De voetgangersbruggen zijn voornamelijk in hout uitgevoerd. Er is klein onderhoud uitgevoerd aan het houtwerk van de bruggen zoals schoonmaken, schilderen en incidenteel planken vervangen. Bij de verzakte keerwanden van de voetgangersbrug naast het gemeentehuis is een nieuwe fundering aangebracht en zijn de verzakte en beschadigde delen hersteld.
Openbare verlichting
De openbare verlichting functioneert over het algemeen goed, door de combinatie van preventief onderhoud en inspectie worden de continuïteit en veiligheid gewaarborgd. Uit de jaarlijkse inspectie van de lichtmasten blijkt dat deze voldoen aan de geldende normen. Kleinschalige gebreken en schade aan masten waren beperkt van omvang en zijn zo snel mogelijk hersteld.
Storingen in het hoofdnet van Liander waar de openbare verlichting op aangesloten is, blijft een punt van aandacht. De gemeente heeft niet of nauwelijks invloed op de snelheid van het verhelpen van de storingen.
Bij de vervanging en het nieuw plaatsen van lichtmasten worden deze aangesloten op een eigen net zodat storingen en reparaties door de eigen dienst verholpen kunnen worden.
Vanuit het regulier onderhoud zijn 707 stuks conventionele verlichtingsarmaturen vervangen door duurzame LED armaturen. De LED armaturen zijn prijstechnisch een stuk voordeliger geworden en op dit moment is 20% van het areaal van LED verlichting voorzien. Jaarlijks kunnen met de huidige middelen ongeveer 500 armaturen worden vervangen.
Voor grootschalige vervangingsinvesteringen wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij herstructureringsprojecten en herinrichtingsplannen.
In het centrum zijn 84 lichtmasten vervangen en voorzien van energiezuinige LED verlichtingsarmaturen die een verwachte energiebesparing opleveren van ca. 75%.
Omdat Liander met ingang van 2020 geen TF (toon frequent) signaal meer afgeeft voor eigen netwerken, zijn van de 45 eigen verdeelkasten de TF-signaalontvangers van Liander vervangen door een systeem van Telesignal. Hiermee is de gemeente niet meer afhankelijk van Liander en beheren we nu zelf de schakelmomenten van de verlichting.
Er zijn 115 asbesthoudende fundatiesokkels van verouderde lichtmasten gesaneerd.
Verkeersregelinstallaties
Het preventief onderhoud is volgens planning uitgevoerd.
Risico's
Risico en kwantificering | Beheersmaatregel | Verslag |
---|---|---|
Uitval van de verlichting. Gevolg toenemende klachten en onveilige situaties. Categorie: | De eigen dienst voert preventief onderhoud uit en houdt een storingsdienst in stand. De individuele lampstoringen en storing in het eigen kabelnet kunnen hierdoor snel worden opgelost. | Om de uitval van lampen te beperken wordt er jaarlijks remplace uitgevoerd. Er zijn 3.900 lampen vervangen van conventionele verlichtingsarmaturen. Ook is er een start gemaakt met het overnemen van het ondergrondse kabelnetwerk van Liander in de wijk Waterakkers. |
Onvoldoende getroffen verkeersmaatregelen bij de uitvoering van wegwerkzaamheden. Categorie: | De verkeersmaatregelen worden uitgevoerd conform de landelijke richtlijnen, hier wordt toezicht op gehouden. | Bij de wegwerkzaamheden zijn voldoende en wettelijk verplichte verkeersmaatregelen conform de richtlijnen uitgevoerd. |
Door bovenmatige groei van boomwortels worden tegels omhoog gedrukt wat gevaarlijke situaties op met name voetpaden van tegelverharding geeft. Categorie: | Locaties waar dit vaak voorkomt worden vaker geïnspecteerd. | Er zijn voetpaden opnieuw betegeld ten gevolge van wortelopdruk. Dit speelt met name op de voetpaden van de Jan van Kuikweg. |
Rood asfalt wordt ten gevolge van vervuiling en slijtage glad wat met name in bochten gevaarlijke situaties oplevert voor (brom)fietsen Categorie: | Locaties waar dit regelmatig voorkomt worden vaker geïnspecteerd. | Op diverse locaties is rood asfalt dat gevaarlijk glad was geworden intensief gereinigd. |
Financiële consequenties
Bedragen x € 1.000 | ||||
Producten | Rekening 2018 | Begroot Primair 2019 | Begroot na wijziging 2019 | Rekening 2019 |
Reclame | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wegen, straten en pleinen | 1.625 | 1.813 | 1.642 | 1.771 |
Verkeersmaatregelen | 305 | 307 | 297 | 288 |
Openbare verlichting | 492 | 695 | 712 | 713 |
Verbeteren woonomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 2.422 | 2.815 | 2.651 | 2.772 |
Reclame | -35 | -38 | -38 | -41 |
Wegen, straten en pleinen | -17 | -441 | -21 | -36 |
Verkeersmaatregelen | -9 | 0 | 0 | -15 |
Openbare verlichting | -128 | -140 | -140 | -138 |
Verbeteren woonomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | -189 | -620 | -199 | -229 |
Saldo | 2.233 | 2.195 | 2.452 | 2.543 |