3.3 Milieu en duurzaamheid

Wat hebben we bereikt?

Afval- en grondstoffen

Er is een nieuwe Afval- en grondstoffenverordening vastgesteld, waarin we duidelijk onderscheid maken tussen grondstoffen en overige stoffen die (nog) niet herbruikbaar zijn. Daarnaast is het nieuwe afvalscheidingssysteem gepresenteerd aan alle bewoners van Heemskerk, zodat we deze in 2020 kunnen realiseren. Dit is nodig om tot de landelijke doelstelling van 75% afvalscheiding en 100 kilo restafval per inwoner per jaar te komen. Momenteel zit de gemeente nog steeds rond de 53% afvalscheiding en ca. 220 kilo restafval per jaar, hiermee zitten we niet op de streefwaarde voor 2019.

Groen

Een stap in het versterken van de biodiversiteit: een aantal regulier gemaaide grasvelden zijn omgezet naar grasvelden waar minder vaak wordt gemaaid. Een voorbeeld hiervan is het niet meer wekelijks maaien van de boomgaard in de Kasteeltuin. Het resultaat is een ecologisch rijker grasveld met veel bloemen, insecten en hierdoor aangetrokken zoogdieren en vogels.
Er is een Groenbeleidsplan vastgesteld.
Groenspoor is opgestart. Dit is een initiatief waar inwoners betrokken worden bij het vergroenen van de gemeente.

Water- en klimaatadaptatie

Het thema klimaatadaptatie is verder onderzocht waarbij meerdere ateliers betrokken zijn geweest met verschillende maatschappelijke partijen in Beverwijk en Heemskerk. Ook bij bouwplantoetsing is klimaatadaptatie is nieuwe informatie verzameld.

Energietransitie
De aanbesteding voor de Transitievisie warmte (TVW) is afgerond. In de TVW staat het tijdspad beschreven waarin wijken van het aardgas af gaan. De TVW geeft inzicht in de volgorde waarlangs de wijken van het aardgas afgaan en welk alternatief er per wijk beschikbaar is.
De gemeenten in de deelregio IJmond/Zuid-Kennemerland zijn gezamenlijk gestart met de het opstellen van een Regionale Energiestrategie (RES). In een Regionale Energiestrategie (RES) staat de energieopgave van een regio centraal. Het potentieel voor duurzame opwekking en besparingen wordt inzichtelijk gemaakt waarbij het doel is om de vraag (het eigen gebruik) en het aanbod bij elkaar te brengen. De RES van de deelregio zal weer onderdeel vormen van de RES van de regio Noord-Holland Zuid.
Om de verbinding met de inwoners te versterken is een klankbordgroep Energietransitie met inwoners opgericht. De voortgang van de TVW en de RES worden met de klankbordgroep besproken.
De energiecoöperatie ECO Heemskerk is opgericht met ondersteuning van Omgevingsdienst IJmond. ECO Heemskerk is een inwonersinitiatief en heeft als doel om inwoners te ondersteunen bij het verduurzamen van de woning. ECO Heemkerk is een nieuwe partner in de energietransitie.

Milieu en duurzaamheid

Het Milieubeleidsplan 2019-2023 is vastgesteld. Hierbij is tevens het amendement om een proef Robuust en Intelligent elektriciteitsnetwerk in een wijk of buurt uit te voeren aangenomen.
Het Schone Luchtakkoord van het Rijk is ondertekend. Hiermee wordt gestreefd om de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie in 2030 te halen.
Het college heeft het actieplan Geluid 2018-2023 vastgesteld, waardoor er afspraken zijn over het toepassen van geluid-reducerend asfalt in de periode tot 2023.
Het college heeft de bestuurlijke agenda Schiphol 2019-2022 vastgesteld. Deze agenda omvat de aanpak waarmee de regio Alkmaar-Haarlem hinder van vliegverkeer wil beperken.