1.4 Veiligheid, vergunning en handhaven

Veilig Thuis Kennemerland

Samen met Veilig Thuis Kennemerland en de Veiligheidsregio Kennemerland is gewerkt aan een goede overgang van Veilig Thuis naar de Veiligheidsregio. Veilig Thuis is daarbij als apart onderdeel binnen de Veiligheidsregio herkenbaar gebleven.
Het onderzoek naar de MDA++ aanpak (Multidisciplinaire aanpak ++) loopt nog.
Gebleken is dat de opzet om te komen tot een integrale crisisdienst voor jongeren tot 23 jaar onvoldoende tot stand kwam. Daarom is besloten de opdracht aan te passen. Hiermee is gestart en deze wordt in 2020 afgerond.
Er is een meldcodetoer georganiseerd waarvoor verschillende organisaties zijn uitgenodigd. Het doel was dat alle organisaties de meldcode gaan gebruiken.

Regionale brandweer Kennemerland

De besluitvorming van de transitie van bluswaterkranen naar de inzet van bluswatervoertuigen alsmede de besluitvorming over de oprichting van de brandweerschool is voorbereid.

Bevolkingszorg en crisisbeheersing

Veiligheid
Er is ingezet op de jeugdproblematiek rond de pilotenbuurt en het Europaplein door (jeugd)boa’s, jongerenwerk en andere partners. De samenwerking met Beverwijk is flink geïntensiveerd en er is een gezamenlijke aanpak opgezet met alle benodigde netwerkpartners. Individuen zijn behandeld in het Zorg- en Veiligheidshuis Kennemerland en er is een lijst gemaakt waar de meeste zorg en aandacht naartoe moet. De contacten met de school zijn verbeterd. Er zijn 7 lasten onder dwangsom opgelegd aan overlastgevende jongeren. Er is gestart met het opstellen van een programma-aanpak voor de komende jaren en de inzet op preventie is geïntensiveerd. Het initiatief Burgerparticipatie IJmond (BIJ) is gestimuleerd en ondersteund door de boa's. Er is besloten het cameratoezicht rond het Europaplein uit te breiden.

In het kader van ondermijning is ingezet op:

• Toepassen van een last onder dwangsom voor dealers als bestuurlijk instrument.
  • Deelname aan Meld Misdaad Anoniem.
  • Starten met de actualisatie van het IJmondiale Damoclesbeleid.
  • APV-aanpassingen doorvoeren inzake de Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s).
  • Ontwikkelen van beleid in het kader van de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordeling door openbaar bestuur).

Het thema Loverboys heeft aandacht gekregen. Het Fakeboys-project op de kermis is met succes uitgerold. Het thema is actief meegenomen in de jeugdaanpak.
Ook is de regionale samenwerking (Kennemerland) opgezet in het kader van de aanpak en het beleid op mensenhandel.

Er zijn 4 Heemskerkse casussen op een intensievere, persoonlijkere en meer ‘out of the box' manier behandeld. Door deze nieuwe manier van werken is er een groter vertrouwen ontstaan en is de samenwerking tussen het OM, politie, gemeenten, reclassering en diverse andere partners sterk verbeterd.

Crisisbeheersing
Er zijn geen grote incidenten en/of rampen voorgevallen. Er zijn piketdiensten gedraaid en regionale overleggen op het vlak van bevolkingszorg, crisisbeheersing en oefeningen bijgewoond om theorie en praktijk beter op elkaar te laten aansluiten.

Jeugdaanpak
Samen met Beverwijk is een grootschalige en gezamenlijke aanpak gestart op de jeugdproblematiek. Er is een visie voor de komende jaren opgesteld, er is meer inzicht in de huidige problematiek en er is ervaring opgedaan in het opleggen van bestuurlijke maatregelen op dit gebied.

De reeds lopende samenwerkingsverbanden en -projecten zijn behouden en geïntensiveerd. We nemen deel aan de regionale/provinciale overlegstructuren en de boa's nemen deel aan het surveilleren door burgers in het grensgebied Heemskerk/Beverwijk.

Vergunnen en handhaven
Er is een atelier Omgevingswet-vergunningen gestart ter voorbereiding op de Omgevingswet. Processen zijn beoordeeld en er is gestart met de aanpassing daarvan. Er zijn in totaal 367 verzoeken om beoordeling ontvangen, als volgt onderverdeeld.

Omgevingsvergunningen

Aantal

Schetsplannen

136

Vooroverleg

14

Aanvragen om omgevingsvergunning

217

(Waarvan) Ontheffing van het bestemmingsplan

60

(Waarvan) Uitgebreide voorbereidingsprocedure

4

De verleende omgevingsvergunningen waarvan de bouw gestart of afgerond is zijn ten minste 1 keer bezocht door toezichthouders. Op circa 1/3 hiervan heeft 2 keer of meer toezicht plaatsgevonden.
De boa's zijn programmatisch ingezet in nauwe samenwerking met de politie tijdens evenementen, het donkere dagen offensief en de vuurwerkacties. Tijdens de reguliere taken is onder andere ingezet op afhandeling van buurtmeldingen.

Evenementenveiligheid

Het ingezette beleid is gecontinueerd en er is nog meer de nadruk gelegd op overleg met de organisatoren voorafgaand aan het evenement. Door dit contact vroegtijdig te hebben, kan snel worden bijgestuurd om de overlast in de openbare ruimte tot een minimum te beperken.
De risico-analyse en de beveiligingsplannen zijn nu een verplicht onderdeel van het vergunningsproces.
Met alle organisatoren zijn evaluatiegesprekken gevoerd over het door hun georganiseerde evenement. De organisatoren zijn nogmaals gewezen op het verduurzamen van hun evenementen wat er toe heeft geleid dat er onder andere gebruik is gemaakt van (fossielvrije) blauwe diesel, groene stroom, gescheiden afvalinzameling en led-verlichting.

Er zijn in totaal 102 vergunningen verleend, als volgt onderverdeeld.

Evenementensoort

Aantal

Meldingen (tot 200 bezoekers)

36