2.2 Vrijwillige inzet en mantelzorg

Het samenwerkingsverband We(l)doen voor vrijwillige inzet en mantelzorg heeft subsidie ontvangen voor de uitvoering van haar werkprogramma.
In het voorjaar is in onze opdracht onderzoek gedaan onder mantelzorgers, vrijwilligers en organisaties. Het onderzoek richtte zich op de bekendheid en waardering van de mantelzorgondersteuning en van de ondersteuning van het vrijwilligerswerk. Dit onderzoek is uitgevoerd door expertisebureau Zorgfocus en in nauwe samenwerking met de Participatieraad. Dit onderzoek heeft er toe geleid dat het vrijwilligers- en mantelzorgbeleid  is vernieuwd. Een van de conclusies was dat de ondersteuning door We(l)doen onvoldoende zichtbaar en herkenbaar was waardoor inwoners en organisaties de hulp niet altijd wisten te vinden en te gebruiken. Er is daarom een nieuwe aanbesteding uitgevoerd. Vanaf 2020 wordt de ondersteuning voor mantelzorgers en vrijwilligers apart uitgevoerd. Dit om de herkenbaarheid en vindbaarheid te vergroten.
Net als Buuv zijn ook de vrijwilligersvacaturebank en maatschappelijke stages eind dit jaar ondergebracht bij www.nlvoorelkaar.nl.

Er is subsidie verstrekt voor de maatschappelijke stages, waarmee onder andere een informatieblad voor stage gevende bedrijven en organisaties is ontwikkeld. In onze opdracht is op 7 december de Vrijwilligersbedankdag georganiseerd. Totaal 447 Heemskerkse en Beverwijkse vrijwilligers hebben meegedaan.
Er is door de gemeenten Heemskerk en Beverwijk gezamenlijk subsidie verstrekt voor de vrijwilligersvacaturebank. In beide gemeenten maakten 91 organisaties actief gebruik van de vrijwilligersvacaturebank, die samen 284 vacatures hadden geplaatst. Via de vrijwilligersvacaturebank zijn 221 inwoners aan een vacature gekoppeld, waarvan 34 via persoonlijke begeleiding.

De jaarlijkse mantelzorgwaardering is door ons uitgevoerd. Om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken zijn huis-aan-huis folders verspreid. Hiermee zijn ruim 1.500 Heemskerkse mantelzorgers bereikt. Dit aantal is bijna gelijk aan dat van 2018. Het aantal geregistreerde mantelzorgers in de gemeenten Heemskerk en Beverwijk is gestegen naar bijna 3.000. Net als voorgaande jaren zijn alle nieuwe aanvragers gebeld. Aan de jaarlijkse enquête hebben in totaal 1.707 Heemskerkse en Beverwijkse aanvragers meegedaan.
In opdracht van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk is de Dag van de mantelzorg georganiseerd. Ruim 200 mantelzorgers hebben daaraan meegedaan.
Er zijn door de gemeente gesubsidieerde gastlessen verzorgd over jonge mantelzorgers in 12 klassen van het Kennemercollege (Mavo en Havo) en de Praktijkschool. Inmiddels is er een lotgenotengroep van 27 jonge mantelzorgers die maandelijks bij elkaar komt.