Volgens de definitie van verbonden partijen in het BBV heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Kennemerland
1
Veiligheidsregio Kennemerland
Webadres
www.vrk.nl
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Ja, Wet veiligheidsregio's
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:
- Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag met betrekking tot risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de meldkamerfunctie.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder 4, 5, 6, en 7 genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Zorgdragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens 2019
Beleidsverslag 2019
De nieuwe Gemeenschappelijke regeling is in werking getreden.
De toekomst-bestendige bluswatervoorziening is ter besluitvorming aan de raden van de deelnemende gemeenten voorgelegd.De VRK had in 2019 te maken met de veranderingen van het klimaat, veranderingen binnen de overheid, de regio en individuele gemeenten.
De afdelingen infectieziektenestrijding werden op professioneel niveau gehouden, er werd gezorgd voor draagvlak binnen de VRK om extra personeel in te zetten bij een crisis.
De piketten werden geregeld, opleidingen verzorgd, vitaliteit van medewerkers werd bewaakt en het netwerk met de partners werd onderhouden.
Alles in de wetenschap dat een crisis die zich plotseling kan voordoen en dat de organisatie daar dan klaar voor is. Het jaar 2020 leert ons dat al die inspanningen in 2019 om te zorgen voor een organisatie die klaar staat voor de burgers ook in tijd van crisis beslist van nut is geweest.
De VRK bestaat, na de fusie van Heerlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude sinds 1 januari niet meer uit 10 maar uit 9 gemeenten. Dat maakte het noodzakelijk om de Gemeenschappelijke Regeling aan te passen.
De inhoud van de GR bleef vrijwel onveranderd, alhoewel de gelegenheid is aangegrepen om een klein aantal wijzigingen door te voeren.2019 ging uiteraard niet voorbij zonder incidenten die de aandacht van de regio hebben gevraagd. Het doel is om branden te voorkomen, maar deze doen zich toch altijd voor.
Met de gemeenten is overlegd over de vraag hoe kan worden gezorgd voor een toekomstvaste toelevering van bluswater. De implementatie van de nieuwe werkwijze is in 2019 gestart.
Daarnaast is in figuurlijke zin gebouwd aan een brandweerschool voor de drie regio’s, om in de toekomst op een efficiënte manier het personeel vakbekwaam te maken en te houden.
Op het gebied van gezondheid staat inzet op preventie.De VRK is betrokken bij veel maatschappelijke ontwikkelingen en soms betekenen die ook dat taken naar anderen overgaan. In 2019 heeft de VRK zich erop voorbereid dat de verantwoordelijkheid voor het beheer van de meldkamers wordt overgedragen aan een nieuwe eenheid van de Nationale politie. Naar het zich laat aanzien zijn er goede afspraken gemaakt, waardoor de verandering noch voor medewerkers, noch financieel nadelen met zich meebrengt. Ook kunnen brandweer, ambulancevoorziening en de betrokkenen bij crisisbeheersing binnen de VRK blijven rekenen op een meldkamer die ondersteunend is aan het bevoegd gezag.
Wijziging belang
Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
2.011
2.992
Vreemd vermogen
41.612
42.445
Resultaat voor bestemming
1.347
1.062
Financiële bijdrage van de gemeente
2.815
2.941
Bron
Jaarverslag 2018 Veiligheidsregio Kennemerland.
Jaarverslag 2019 Veiligheidsregio Kennemerland.Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer
2
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
Webadres
www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl
Vestigingsplaats
Uitgeest
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Op basis van de in 2019 vastgestelde nieuwe Gemeenschappelijke Regeling (GR) heeft het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) als doelen:
- Het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie en watersport.
- Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu.
- Het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder 1 en 2 geformuleerde.
De doelstellingen kunnen worden samengevat als 'duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio'.
In 2008 is de GR RAUM uitgebreid met het nieuwe deelgebied IJmond tot Zaanstad (IJ tot Z). De nadruk in dit gebied ligt op recreatieve verbindingen. In 2017 is De Oomzoom toegevoegd en in 2018 het Aagtenpark.
Met deze nieuwe recreatiegebieden erbij is er een grote verscheidenheid binnen het recreatieschap aan recreatieve verbindingen en recreatieve voorziening zoals wandel-, fiets-, skate- en vaarroutes, kampeerterreinen, horecagelegenheden en jachthavens.Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte vanuit de omliggende woongebieden en met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
Beleidsvoornemens 2019
Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich meer profileren als watersporthart van de regio. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden.
Beleidsverslag 2019
Het reguliere programma van het Recreatieschap 2019 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd.
Net als in voorgaande jaren is ingezet op: het verder ontwikkelen van locaties met als doelen de aantrekkelijkheid van het gebied te vergroten en meer inkomsten te werven. Op het beheergebied is veel aandacht geweest voor de bestrijding van de waterplanten in het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en de eikenporcessierups, begrazing in plaats van mechanisch maaien op de Saskerleidam, het beheer nemen van het Aagtenpark en nieuwe contracten met de jachthavens aan het Alkmaarder- en Uitgeestermeer.
De nieuwe Gemeenschappelijk regeling en de Algemene verordening is van kracht geworden.
Er is gestart met het opstellen van een nieuwe meerjarenvisie voor de recreatiegebieden. De visievorming gebeurt in een participatief proces. Het OER-IJ en de Wetlands zijn ingrediënten voor de visie.
Er is een subsidie van 1,5 miljoen euro aangevraagd en toegekend in het kader van Amsterdam Wetlands. Het doel is te komen tot een vernieuwing van bepaalde oeverzones en ondiepe gedeelten van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer om zo een duurzame balans tussen recreatie, natuur- en aardkundige waarden te realiseren.
Wijziging belang
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
2.115
1.721
Vreemd vermogen
129
567
Resultaat voor bestemming
19
-394
Financiële bijdrage van de gemeente
43
69
Bron
Jaarrekening Alkmaarder- en Uitgeestermeer 2018 (incl. IJmond tot Zaanstad)
Jaarrekening Alkmaarder- en Uitgeestermeer 2019 (incl. IJmond tot Zaanstad)
Begrotingswijziging 2019 RAUM
Begrotingswijziging 2019 IJmond tot ZaanstadToelichting financiële gegevens
Hieronder volgt een specificatie van de bedragen zoals opgenomen in de Jaarrekening 2018 en 2019
Resultaat 2018
A-UM € 94 negatief
IJ-Z € 113 positiefResultaat 2019
A-UM € 330 negatief
IJ-Z € 64 negatiefEigen vermogen 2018
A-UM € 986
IJ-Z € 1.130Eigen vermogen 2019
A-UM € 656
IJ-Z € 1.065Vreemd vermogen 2018
€ 129Vreemd vermogen 2019
€ 567Bijdrage gemeente Heemskerk 2018
A-UM € 31
IJ-Z € 12Bijdrage gemeente Heemskerk 2019
A-UM € 33
IJ-Z € 36Begrotingswijziging 2019
De gemeentelijke bijdrage IJ-Z wordt bijgesteld van € 12 naar € 35.
Met ingang van 2019 hebben zich vier verschillende ontwikkelingen voorgedaan met financiële consequenties voor de Heemskerkse bijdrage:- Verlaging Provinciale bijdrage.
- Herverdeling verdeelsleutel.
- Het in beheer nemen van het Aagtenpark.
- Herberekening van de daadwerkelijke beheerskosten.
In 2018 en 2019 zijn op basis van het geactualiseerde BBV de nodige financiële wijzigingen doorgevoerd. Deze hebben invloed op het investeringsplan en de reserves van het schap.
Er zijn 4 reserves: de Algemene reserve, de bestemmingsreserve Nog te bepalen, de Algemene reserve IJ-Z en de bestemmingsreserve Vervanging en vernieuwing IJ-Z. Daarnaast is voor de beide deelgebieden een voorziening Groot onderhoud ingesteld.Algemene reserve (RAUM)
Deze reserve wordt gebruikt om lopende uitgaven te dekken en kleine tegenslagen op te vangen. Bij risico's die de omvang van de Algemene reserve overstijgen, dienen de participerende gemeenten garant te staan.Bestemmingsreserve Nog te bepalen (Alkmaarder- en Uitgeestermeer)
Aan deze reserve wordt het eventuele positieve of negatieve resultaat, na afrekening van het jaar, toegevoegd respectievelijk onttrokken.Algemene reserve IJ-Z
De Algemene reserve IJ-Z is gevormd om schommelingen in het exploitatiesaldo op te kunnen vangen.Bestemmingsreserve Vervanging en vernieuwing IJ-Z
De bestemmingsreserve Vervanging en vernieuwing IJ-Z is gevormd ten behoeve van investeringen in vervanging en vernieuwing in de groengebieden die in beheer zijn bij het recreatieschap.Voorziening groot onderhoud
Voorziening groot onderhoud (Alkmaarder- en Uitgeestermeer en IJ-Z). Voor beide schappen is een voorziening Groot onderhoud ingesteld. Deze is gebaseerd op het vastgestelde actuele beheerplan waarin het onderhoudsniveau en de daarmee gemoeide kosten zijn opgenomen.
Het huidige beheerplan is berekend op basis van het huidige beheerniveau (gemiddeld niveau B, zoals beschreven in CROW kwaliteitscatalogus 2016).Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
3
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
Webadres
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Nee/deels
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van uitvoering van de wet is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden verzuim op identieke wijze aan.
Beleidsvoornemens 2019
Beleidsverslag 2019
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
21
22
Bron
Toelichting financiële gegevens
De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling. De uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over 5 jaar afgesproken. Deze afkoopsom zal de komende 5 jaar worden ingezet om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6, van de Gemeenschappelijke regeling). In de definitieve Begroting 2019 van de Gemeenschappelijke regeling zal dit financieel exact worden verwerkt.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Geen.
- Gemeenschappelijke regelingen IJmond Werkt!
4
IJmond Werkt!
Webadres
www.IJmondwerkt.com
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder mw. A. van Dijk en wethouder Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de 4 IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal 2 jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit en Nieuwe Beschut Werk (NBW).
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens 2019
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. IJmond Werkt! onderhoudt intensieve contacten met het bedrijfsleven om (garantie)banen te realiseren. Zij doen dit vanuit het Werkgevers Service Punt (WSP). Het WSP is een belangrijke schakel tussen het bedrijfsleven en werkzoekenden. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het opgestelde werkplan wat toegevoegd is aan de begroting vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten.
Beleidsverslag 2019
Het belang bedraagt 25,651%.
De gemeente Uitgeest was voornemens om uit de Gemeenschappelijke regeling te treden. Dit is nog niet gerealiseerd en het is onduidelijk wanneer dit gebeurt. Indien Uitgeest uittreedt heeft dit gevolgen voor het belang van de overige gemeenten.Wijziging belang
Het belang bedraagt 25,651%.
De gemeente Uitgeest is voornemens om uit de Gemeenschappelijke regeling te treden. Het is onduidelijk wanneer dit gebeurt. Dit heeft gevolgen voor het belang van de overige gemeenten.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
1.791
1.762
Vreemd vermogen
3.398
4.521
Resultaat voor bestemming
2.419
759
Financiële bijdrage van de gemeente
4.543
Bron
Bron: Jaarrekening 2019.
Toelichting financiële gegevens
Re-integratiebudget
2018 € 1.045
2019 € 1.108Bijdrage Wsw
2018 € 3.587
2019 € 3.435Het eigen vermogen bestaat uit de bestemmingsreserves en de Algemene reserve. De Algemene reserve is gemaximeerd tot een bedrag van € 500.000.
In 2019 is de Gemeenschappelijke Regeling gewijzigd. De wijziging betreft onder andere de wijze van bekostiging.
Deze is met ingang van 2019 gebaseerd op de reele kosten van de uit te voeren opgedragen taken.
Voorheen werd het door de gemeente ontvangen rijksbijdrage terzake volledig doorgestort aan IJmond Werkt!Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
- De oplopende kortingen op het Wsw-budget. Hiervoor is in 2018 een onderzoek uitgevoerd. Dit jaar is een plan van aanpak gemaakt en uitgevoerd om tekorten te reduceren.
- Verminderde LIV subsidie.
- Teruglopende inkomsten uit activiteiten.
- Mogelijk tekort op het re-integratiebudget.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
5
Omgevingsdienst IJmond
Webadres
www.odijmond.nl
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Ja, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/overige taken: nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de Provincie Noord-Holland
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. Vanwege het verlopen van het Milieubeleidsplan 2014-2018 zal voor de periode 2019-2023 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. Speerpunten zijn de intensivering van de verduurzaming van de bestaande bouw en bedrijfsterreinen en het streven naar een gezonde luchtkwaliteit die voldoet aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. In het plan worden de ambities ten aanzien van de energietransitie, klimaatadaptatie, luchtkwaliteit en de circulaire economie vastgelegd. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.
Beleidsvoornemens 2019
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode 4 jaar een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2020-2023 worden opgesteld.
Beleidsverslag 2019
De Omgevingsdienst IJmond heeft het Milieubeleidsplan 2020-2023 opgesteld. De gemeenteraad heeft het plan vastgesteld.
Wijziging belang
Is gewijzigd in verband met nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
509
419
Vreemd vermogen
8.552
8.287
Resultaat voor bestemming
11
1
Financiële bijdrage van de gemeente
474
500
Bron
Financieel Jaarverslag 2019 Omgevingsdienst IJmond.
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Geen.
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalschap IJmond-Zaanstreek en Huisvuilcentrale HVC
6
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.Visie op de verbonden partij
Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC. Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale HVC. Het AIJZ bezit 264 aandelen, zijnde 9,07% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt € 45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg 600 miljoen euro. Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage) overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.
Beleidsvoornemens 2019
De gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond-Zaanstreek (verder te noemen: AIJZ) is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad deelnemen om de gemeenschappelijke belangen te behartigen die verband houden met het aandeelhouderschap in NV HVC. Daarnaast wordt in AIJZ gestreefd naar de bevordering van een doelmatig en milieu hygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
Op 25 februari 2019 heeft Zaanstad het getrapte aandeelhouderschap in HVC via AIJZ formeel beëindigd. Sindsdien maakt Zaanstad in de praktijk geen deel meer uit van AIJZ. De gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen gaan in 2019 samen door binnen deze regeling. De gemeenschappelijke regeling zal in 2019 daarop door deze 3 gemeenten aangepast worden.
Beleidsverslag 2019
Uittreden Zaanstad;
- Op 25 februari 2019 heeft Zaanstad het getrapte aandeelhouderschap in HVC via AIJZ formeel beëindigd.
Ontwikkelingen HVC;
- Financiën; In 2018 heeft HVC zowel de verdiencapaciteit vergroot als de financiële weerbaarheid (solvabiliteit) verbeterd, van 11% in 2017 naar 12% in 2018.
- Beleidskader Van Gas Los; In 2018 is Innovatieplatform van HVC aan de slag gegaan met het ontwikkelen van het beleidskader ten behoeve van deze ontwikkeling.
- Strategie warmtebronnen en ontwikkeling geothermie; De Algemene Vergadering van HVC heeft vanwege het daaruit voortvloeiend gezamenlijke belang eind 2017 besloten om activiteiten op het gebied van warmte te beschouwen als collectieve kerntaak van HVC. In vervolg hierop is in 2018 vanuit de AV van HVC een oproep gedaan om raden en colleges actief te betrekken bij deze ontwikkelingen en daarbij ook rekening te houden met bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Regionale Energiestrategieën.
- Benoeming en herbenoeming van leden van de Raad van Commissarissen; In 2017 is ingestemd met het voorstel om de samenstelling en wijze van benoemen van de RvC van NV HVC te wijzigen. In dit kader is de AV van HVC in 2018 unaniem akkoord gegaan met het voorstel voor benoeming van mevrouw Van der Wijst en herbenoeming van de heren Houben en Oosters.
- Algemene Contextanalyse; Duurzame energie: in het hoger beroep van de ‘Klimaatzaak’ heeft de rechter geoordeeld dat de Staat maatregelen moet nemen om de uitstoot van CO2 metminimaal 25% terug te brengen ten opzicht van 1990. Dit en de gewenste emissiereductie van 49% in 2030 vereisen forse, ook financiële, inspanningen.
- Paragraaf Afval-/grondstoffen; Het Europese Parlement heeft de ambities voor meer hergebruik en minder storten van afval aangescherpt. Het gebruik van eenmalig plastic wordt sterk ingeperkt. Veel gemeenten implementeren maatregelen om de VANG-doelstellingen te realiseren.
- Paragraaf Nieuwe huisstijl HVC; nieuwe huisstijl is passend bij de huidige digitale tijd, en is nog meer dan voorheen gericht op om inwoners actief te betrekken bij de HVC activiteiten.
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
35
17
Vreemd vermogen
9
9
Resultaat voor bestemming
1
-1
Financiële bijdrage van de gemeente
1
3
Bron
Jaarrekening 2018 AIJZ, concept Jaarrekening 2019.
Toelichting financiële gegevens
De bijdrage van de gemeenten is gewijzigd in verband met het uittreden van Zaanstad per februari 2019.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
De AIJZ staat garant voor 18,15% van de gegarandeerde leningen door aandeelhouders A. Dit is in 2018 circa 630 miljoen euro. AIJZ houdt 529 van 2.914 aandelen A van HVC. Dit is 18,15% en komt overheen met een bedrag van circa 114,5 miljoen euro. Over dit bedrag wordt 1% garantstellingsprovisie rechtstreeks uitbetaald aan AIJZ gemeenten conform de onderverdeling binnen AIJZ. Per maart 2019 staat de AIJZ vanwege het uittreden van Zaanstad nog garant voor 264 aandelen, dit is 9% van het totale aandelenkapitaal in HVC.
- Gemeenschappelijke regelingen ReinUnie
7
ReinUnie
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
De gemeenschappelijke ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de koopovereenkomst tussen ReinUnie en NV HVC alsmede het financieel beheer van het onroerend en roerend goed.
Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging.Visie op de verbonden partij
Ondanks dat de concessie van de uitvoeringsovereenkomst is afgelopen, wordt de regeling vanuit de signing- en closingbinder (overeenkomst tot koop en verkoop van activa en passiva) met betrekking tot de ReinUnie nog in stand gehouden totdat de regeling is opgeheven.
Beleidsvoornemens 2019
De ReinUnie is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen deelnemen om de gemeenschappelijke belangen te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Beleidsverslag 2019
De ReinUnie heeft onderzoek gedaan naar zijn toekomst hieruit is naar voren gekomen dat de panden verkocht zullen worden zodat de regeling opgeven kan worden.
Wijziging belang
Het beheren van deze huur, financiering en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
-2
1
Resultaat voor bestemming
-19
3
Financiële bijdrage van de gemeente
4
5
Bron
Jaarrekening 2018 en concept Jaarrekening 2019.
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Geen.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Grondexploitatie Broekpolder
8
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Webadres
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Commanditaire en Besloten vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W de Vries
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens 2019
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben het gezamenlijke Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgericht Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van De Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst eindigt op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen in de GEM Broekpolder.
Beleidsverslag 2019
De GEM CV bereidt de liquidate voor. Deze wordt in 2020 afgerond.
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
27
0
Vreemd vermogen
2
0
Resultaat voor bestemming
5
0
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Jaarrekening GEM Broekpolder Beheer BV 2018; Jaarrekening 2019 is nog niet beschikbaar.
Toelichting financiële gegevens
Geen opmerkingen.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Geen.
- Vennootschappen en coöperaties Grondexploitatie Herstructurering Heemskerk
9
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
CV Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Heemskerk en Woonopmaat
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
De gemeente Heemskerk en stichting Woonopmaat hebben hun krachten gebundeld teneinde 8 (oorspronkelijk 11) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de 8 (oorspronkelijk 11) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend 3 BV's, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en Woonopmaat BV.
Beleidsvoornemens 2019
In 2009 is de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog 8 locaties resteren. Van deze 8 locaties zijn er 7 afgerond. Het laatste project in de Tweede Tranche Herstructurering, de Simon van Haerlemstraat, is grotendeels afgerond. De bouw van het laatste onderdeel in de Simon van Haerlemstraat, het 2e appartementengebouw, is gestart. De TTH wordt naar verwachting in 2021 afgerond.
Beleidsverslag 2019
Wijziging belang
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, Woonopmaat BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
223
Vreemd vermogen
1.078
Resultaat voor bestemming
-209
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Jaarrekening 2018.
Jaarrekening 2019 nog niet beschikbaar.Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
- Vennootschappen en coöperaties NV Bank Nederlandse Gemeenten
10
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Webadres
Vestigingsplaats
Den Haag
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Deelnemende partijen
Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van maatschappelijk belang. Het aandelenpakket bedraagt € 55.690.720,-
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeente Heemskerk is aandeelhouder
Behartigd openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Visie op de verbonden partij
Gelet op het behartigd openbaar belang is het aandeel in de BNG een duurzame belegging.
Beleidsvoornemens 2019
Niet van toepassing.
Beleidsverslag 2019
Niet van toepassing.
Wijziging belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305,-. Dit is tevens het risicobedrag.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
4.991.000
0
Vreemd vermogen
1.325.180
0
Resultaat voor bestemming
337.000
0
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Jaarverslag en handreiking BNG Bank 2018.
Toelichting financiële gegevens
Met ingang van 2018 rapporteert BNG Bank volgens de International Financial Reporting Standards (IFRS9). Dat heeft geleid tot een bijstelling van het eigen vermogen met -266 miljoen euro.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing.
Stichting en verenigingen
- Stichting en verenigingen Stichting Rijk
11
Stichting Rijk
Webadres
www.stichtingrijk.nl
Vestigingsplaats
Heemstede
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris dhr. J.S.W. Ozenga
Behartigd openbaar belang
Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties.
Visie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop- en aanbestedingsprocessen.
Beleidsvoornemens 2019
De inkoop- en aanbestedingsprocessen professionaliseren en uitvoering geven aan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.
Beleidsverslag 2019
Wijziging belang
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
83
0
Vreemd vermogen
0
Resultaat voor bestemming
0
0
Financiële bijdrage van de gemeente
128
160
Bron
Cijfers 2018: jaarrekening 2018 Stichting Rijk, cijfers 2019: Financiële bijdrage van de gemeente: financiële administratie gemeente.
Toelichting financiële gegevens
Jaarrekening 2019 Stichting Rijk is nog niet beschikbaar.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Bij het voordoen van een calamiteit of een incident wordt ingeschat dat het vrije deel van de Algemene reserve niet toereikend zal zijn en in het ongunstigste geval zullen deelnemende partijen in de lasten meedragen.