Volgens de definitie van verbonden partijen in het BBV heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
Bijdrage verbonden partijen
verdeling lasten
€ 8.677.042
100,0 %
F. Verbonden partijen
Volgens de definitie van verbonden partijen in het BBV heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
€ 8.677.042
100,0 %
1 | Veiligheidsregio Kennemerland | |
---|---|---|
Webadres | www.vrk.nl | |
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Verplichte deelname | Ja, Wet veiligheidsregio's | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke | |
Behartigd openbaar belang | Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:
| |
Visie op de verbonden partij | Zorgdragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging. | |
Beleidsvoornemens 2019 | ||
Beleidsverslag 2019 | De nieuwe Gemeenschappelijke regeling is in werking getreden. De VRK had in 2019 te maken met de veranderingen van het klimaat, veranderingen binnen de overheid, de regio en individuele gemeenten. 2019 ging uiteraard niet voorbij zonder incidenten die de aandacht van de regio hebben gevraagd. Het doel is om branden te voorkomen, maar deze doen zich toch altijd voor. De VRK is betrokken bij veel maatschappelijke ontwikkelingen en soms betekenen die ook dat taken naar anderen overgaan. In 2019 heeft de VRK zich erop voorbereid dat de verantwoordelijkheid voor het beheer van de meldkamers wordt overgedragen aan een nieuwe eenheid van de Nationale politie. Naar het zich laat aanzien zijn er goede afspraken gemaakt, waardoor de verandering noch voor medewerkers, noch financieel nadelen met zich meebrengt. Ook kunnen brandweer, ambulancevoorziening en de betrokkenen bij crisisbeheersing binnen de VRK blijven rekenen op een meldkamer die ondersteunend is aan het bevoegd gezag. | |
Wijziging belang | Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 2.011 | 2.992 |
Vreemd vermogen | 41.612 | 42.445 |
Resultaat voor bestemming | 1.347 | 1.062 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 2.815 | 2.941 |
Bron | Jaarverslag 2018 Veiligheidsregio Kennemerland. | |
Toelichting financiële gegevens | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Niet van toepassing. | |
2 | Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden | |
---|---|---|
Webadres | www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl | |
Vestigingsplaats | Uitgeest | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Deelnemende partijen | Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl | |
Behartigd openbaar belang | Op basis van de in 2019 vastgestelde nieuwe Gemeenschappelijke Regeling (GR) heeft het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) als doelen:
De doelstellingen kunnen worden samengevat als 'duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio'. In 2008 is de GR RAUM uitgebreid met het nieuwe deelgebied IJmond tot Zaanstad (IJ tot Z). De nadruk in dit gebied ligt op recreatieve verbindingen. In 2017 is De Oomzoom toegevoegd en in 2018 het Aagtenpark. | |
Visie op de verbonden partij | Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte vanuit de omliggende woongebieden en met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden. | |
Beleidsvoornemens 2019 | Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich meer profileren als watersporthart van de regio. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden. | |
Beleidsverslag 2019 | Het reguliere programma van het Recreatieschap 2019 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Net als in voorgaande jaren is ingezet op: het verder ontwikkelen van locaties met als doelen de aantrekkelijkheid van het gebied te vergroten en meer inkomsten te werven. Op het beheergebied is veel aandacht geweest voor de bestrijding van de waterplanten in het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en de eikenporcessierups, begrazing in plaats van mechanisch maaien op de Saskerleidam, het beheer nemen van het Aagtenpark en nieuwe contracten met de jachthavens aan het Alkmaarder- en Uitgeestermeer. De nieuwe Gemeenschappelijk regeling en de Algemene verordening is van kracht geworden. Er is gestart met het opstellen van een nieuwe meerjarenvisie voor de recreatiegebieden. De visievorming gebeurt in een participatief proces. Het OER-IJ en de Wetlands zijn ingrediënten voor de visie. Er is een subsidie van 1,5 miljoen euro aangevraagd en toegekend in het kader van Amsterdam Wetlands. Het doel is te komen tot een vernieuwing van bepaalde oeverzones en ondiepe gedeelten van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer om zo een duurzame balans tussen recreatie, natuur- en aardkundige waarden te realiseren. | |
Wijziging belang | ||
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 2.115 | 1.721 |
Vreemd vermogen | 129 | 567 |
Resultaat voor bestemming | 19 | -394 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 43 | 69 |
Bron | Jaarrekening Alkmaarder- en Uitgeestermeer 2018 (incl. IJmond tot Zaanstad) | |
Toelichting financiële gegevens | Hieronder volgt een specificatie van de bedragen zoals opgenomen in de Jaarrekening 2018 en 2019 Resultaat 2018 Resultaat 2019 Eigen vermogen 2018 Eigen vermogen 2019 Vreemd vermogen 2018 Vreemd vermogen 2019 Bijdrage gemeente Heemskerk 2018 Bijdrage gemeente Heemskerk 2019 Begrotingswijziging 2019
In 2018 en 2019 zijn op basis van het geactualiseerde BBV de nodige financiële wijzigingen doorgevoerd. Deze hebben invloed op het investeringsplan en de reserves van het schap. Algemene reserve (RAUM) Bestemmingsreserve Nog te bepalen (Alkmaarder- en Uitgeestermeer) Algemene reserve IJ-Z Bestemmingsreserve Vervanging en vernieuwing IJ-Z Voorziening groot onderhoud | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Niet van toepassing. | |
3 | Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland | |
---|---|---|
Webadres | ||
Vestigingsplaats | Haarlem | |
Verplichte deelname | Nee/deels | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon) | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl | |
Behartigd openbaar belang | Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente. | |
Visie op de verbonden partij | Ten behoeve van uitvoering van de wet is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden verzuim op identieke wijze aan. | |
Beleidsvoornemens 2019 | ||
Beleidsverslag 2019 | ||
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | ||
Vreemd vermogen | ||
Resultaat voor bestemming | ||
Financiële bijdrage van de gemeente | 21 | 22 |
Bron | ||
Toelichting financiële gegevens | De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling. De uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over 5 jaar afgesproken. Deze afkoopsom zal de komende 5 jaar worden ingezet om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6, van de Gemeenschappelijke regeling). In de definitieve Begroting 2019 van de Gemeenschappelijke regeling zal dit financieel exact worden verwerkt. | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Geen. | |
4 | IJmond Werkt! | |
---|---|---|
Webadres | www.IJmondwerkt.com | |
Vestigingsplaats | Beverwijk | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |
Deelnemende partijen | Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder mw. A. van Dijk en wethouder Q.J.A. Rijke | |
Behartigd openbaar belang | IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de 4 IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal 2 jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit en Nieuwe Beschut Werk (NBW). | |
Visie op de verbonden partij | De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten. | |
Beleidsvoornemens 2019 | Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. IJmond Werkt! onderhoudt intensieve contacten met het bedrijfsleven om (garantie)banen te realiseren. Zij doen dit vanuit het Werkgevers Service Punt (WSP). Het WSP is een belangrijke schakel tussen het bedrijfsleven en werkzoekenden. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het opgestelde werkplan wat toegevoegd is aan de begroting vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten. | |
Beleidsverslag 2019 | Het belang bedraagt 25,651%. | |
Wijziging belang | Het belang bedraagt 25,651%. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 1.791 | 1.762 |
Vreemd vermogen | 3.398 | 4.521 |
Resultaat voor bestemming | 2.419 | 759 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 4.543 | |
Bron | Bron: Jaarrekening 2019. | |
Toelichting financiële gegevens | Re-integratiebudget Bijdrage Wsw Het eigen vermogen bestaat uit de bestemmingsreserves en de Algemene reserve. De Algemene reserve is gemaximeerd tot een bedrag van € 500.000. | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
|
5 | Omgevingsdienst IJmond | |
---|---|---|
Webadres | www.odijmond.nl | |
Vestigingsplaats | Beverwijk | |
Verplichte deelname | Ja, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/overige taken: nee | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de Provincie Noord-Holland | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk | |
Behartigd openbaar belang | Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling. | |
Visie op de verbonden partij | Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. Vanwege het verlopen van het Milieubeleidsplan 2014-2018 zal voor de periode 2019-2023 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. Speerpunten zijn de intensivering van de verduurzaming van de bestaande bouw en bedrijfsterreinen en het streven naar een gezonde luchtkwaliteit die voldoet aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. In het plan worden de ambities ten aanzien van de energietransitie, klimaatadaptatie, luchtkwaliteit en de circulaire economie vastgelegd. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen. | |
Beleidsvoornemens 2019 | De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode 4 jaar een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2020-2023 worden opgesteld. | |
Beleidsverslag 2019 | De Omgevingsdienst IJmond heeft het Milieubeleidsplan 2020-2023 opgesteld. De gemeenteraad heeft het plan vastgesteld. | |
Wijziging belang | Is gewijzigd in verband met nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 509 | 419 |
Vreemd vermogen | 8.552 | 8.287 |
Resultaat voor bestemming | 11 | 1 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 474 | 500 |
Bron | Financieel Jaarverslag 2019 Omgevingsdienst IJmond. | |
Toelichting financiële gegevens | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Geen. | |
6 | Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC) | |
---|---|---|
Webadres | ||
Vestigingsplaats | Heemskerk | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder A. van Dijk | |
Behartigd openbaar belang | Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik. | |
Visie op de verbonden partij | Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC. Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale HVC. Het AIJZ bezit 264 aandelen, zijnde 9,07% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt € 45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg 600 miljoen euro. Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage) overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan. | |
Beleidsvoornemens 2019 | De gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond-Zaanstreek (verder te noemen: AIJZ) is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad deelnemen om de gemeenschappelijke belangen te behartigen die verband houden met het aandeelhouderschap in NV HVC. Daarnaast wordt in AIJZ gestreefd naar de bevordering van een doelmatig en milieu hygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik. Op 25 februari 2019 heeft Zaanstad het getrapte aandeelhouderschap in HVC via AIJZ formeel beëindigd. Sindsdien maakt Zaanstad in de praktijk geen deel meer uit van AIJZ. De gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen gaan in 2019 samen door binnen deze regeling. De gemeenschappelijke regeling zal in 2019 daarop door deze 3 gemeenten aangepast worden. | |
Beleidsverslag 2019 | Uittreden Zaanstad;
Ontwikkelingen HVC;
| |
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 35 | 17 |
Vreemd vermogen | 9 | 9 |
Resultaat voor bestemming | 1 | -1 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 1 | 3 |
Bron | Jaarrekening 2018 AIJZ, concept Jaarrekening 2019. | |
Toelichting financiële gegevens | De bijdrage van de gemeenten is gewijzigd in verband met het uittreden van Zaanstad per februari 2019. | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | De AIJZ staat garant voor 18,15% van de gegarandeerde leningen door aandeelhouders A. Dit is in 2018 circa 630 miljoen euro. AIJZ houdt 529 van 2.914 aandelen A van HVC. Dit is 18,15% en komt overheen met een bedrag van circa 114,5 miljoen euro. Over dit bedrag wordt 1% garantstellingsprovisie rechtstreeks uitbetaald aan AIJZ gemeenten conform de onderverdeling binnen AIJZ. Per maart 2019 staat de AIJZ vanwege het uittreden van Zaanstad nog garant voor 264 aandelen, dit is 9% van het totale aandelenkapitaal in HVC. |
7 | ReinUnie | |
---|---|---|
Webadres | ||
Vestigingsplaats | Heemskerk | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder mw. A. van Dijk | |
Behartigd openbaar belang | De gemeenschappelijke ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de koopovereenkomst tussen ReinUnie en NV HVC alsmede het financieel beheer van het onroerend en roerend goed. | |
Visie op de verbonden partij | Ondanks dat de concessie van de uitvoeringsovereenkomst is afgelopen, wordt de regeling vanuit de signing- en closingbinder (overeenkomst tot koop en verkoop van activa en passiva) met betrekking tot de ReinUnie nog in stand gehouden totdat de regeling is opgeheven. | |
Beleidsvoornemens 2019 | De ReinUnie is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen deelnemen om de gemeenschappelijke belangen te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging. | |
Beleidsverslag 2019 | De ReinUnie heeft onderzoek gedaan naar zijn toekomst hieruit is naar voren gekomen dat de panden verkocht zullen worden zodat de regeling opgeven kan worden. | |
Wijziging belang | Het beheren van deze huur, financiering en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 0 | 0 |
Vreemd vermogen | -2 | 1 |
Resultaat voor bestemming | -19 | 3 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 4 | 5 |
Bron | Jaarrekening 2018 en concept Jaarrekening 2019. | |
Toelichting financiële gegevens | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Geen. | |
8 | Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV) | |
---|---|---|
Webadres | ||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Commanditaire en Besloten vennootschap | |
Deelnemende partijen | Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. G.J.W de Vries | |
Behartigd openbaar belang | “Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd. | |
Visie op de verbonden partij | Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt. | |
Beleidsvoornemens 2019 | De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben het gezamenlijke Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgericht Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van De Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst eindigt op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen in de GEM Broekpolder. | |
Beleidsverslag 2019 | De GEM CV bereidt de liquidate voor. Deze wordt in 2020 afgerond. | |
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 27 | 0 |
Vreemd vermogen | 2 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 5 | 0 |
Financiële bijdrage van de gemeente | ||
Bron | Jaarrekening GEM Broekpolder Beheer BV 2018; Jaarrekening 2019 is nog niet beschikbaar. | |
Toelichting financiële gegevens | Geen opmerkingen. | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Geen. | |
9 | Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk | |
---|---|---|
Webadres | ||
Vestigingsplaats | Heemskerk | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | CV Vennootschap | |
Deelnemende partijen | Gemeente Heemskerk en Woonopmaat | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke | |
Behartigd openbaar belang | De gemeente Heemskerk en stichting Woonopmaat hebben hun krachten gebundeld teneinde 8 (oorspronkelijk 11) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd. | |
Visie op de verbonden partij | De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de 8 (oorspronkelijk 11) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend 3 BV's, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en Woonopmaat BV. | |
Beleidsvoornemens 2019 | In 2009 is de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog 8 locaties resteren. Van deze 8 locaties zijn er 7 afgerond. Het laatste project in de Tweede Tranche Herstructurering, de Simon van Haerlemstraat, is grotendeels afgerond. De bouw van het laatste onderdeel in de Simon van Haerlemstraat, het 2e appartementengebouw, is gestart. De TTH wordt naar verwachting in 2021 afgerond. | |
Beleidsverslag 2019 | ||
Wijziging belang | Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, Woonopmaat BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 223 | |
Vreemd vermogen | 1.078 | |
Resultaat voor bestemming | -209 | |
Financiële bijdrage van de gemeente | ||
Bron | Jaarrekening 2018. | |
Toelichting financiële gegevens | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | ||
10 | NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |
---|---|---|
Webadres | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap (NV) | |
Deelnemende partijen | Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van maatschappelijk belang. Het aandelenpakket bedraagt € 55.690.720,- | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Gemeente Heemskerk is aandeelhouder | |
Behartigd openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). | |
Visie op de verbonden partij | Gelet op het behartigd openbaar belang is het aandeel in de BNG een duurzame belegging. | |
Beleidsvoornemens 2019 | Niet van toepassing. | |
Beleidsverslag 2019 | Niet van toepassing. | |
Wijziging belang | Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305,-. Dit is tevens het risicobedrag. | |
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 4.991.000 | 0 |
Vreemd vermogen | 1.325.180 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 337.000 | 0 |
Financiële bijdrage van de gemeente | ||
Bron | Jaarverslag en handreiking BNG Bank 2018. | |
Toelichting financiële gegevens | Met ingang van 2018 rapporteert BNG Bank volgens de International Financial Reporting Standards (IFRS9). Dat heeft geleid tot een bijstelling van het eigen vermogen met -266 miljoen euro. | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Niet van toepassing. | |
11 | Stichting Rijk | |
---|---|---|
Webadres | www.stichtingrijk.nl | |
Vestigingsplaats | Heemstede | |
Verplichte deelname | Nee | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Deelnemende partijen | Gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland. | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Gemeentesecretaris dhr. J.S.W. Ozenga | |
Behartigd openbaar belang | Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties. | |
Visie op de verbonden partij | Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop- en aanbestedingsprocessen. | |
Beleidsvoornemens 2019 | De inkoop- en aanbestedingsprocessen professionaliseren en uitvoering geven aan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. | |
Beleidsverslag 2019 | ||
Wijziging belang | ||
Bedragen x € 1.000 | ||
Financiële gegevens | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen | 83 | 0 |
Vreemd vermogen | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 0 | 0 |
Financiële bijdrage van de gemeente | 128 | 160 |
Bron | Cijfers 2018: jaarrekening 2018 Stichting Rijk, cijfers 2019: Financiële bijdrage van de gemeente: financiële administratie gemeente. | |
Toelichting financiële gegevens | Jaarrekening 2019 Stichting Rijk is nog niet beschikbaar. | |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Bij het voordoen van een calamiteit of een incident wordt ingeschat dat het vrije deel van de Algemene reserve niet toereikend zal zijn en in het ongunstigste geval zullen deelnemende partijen in de lasten meedragen. |